اطلاعیه به اطلاع کشاورزان محترم سطح شهرستان که دارای استخر دو

اطلاعیه

به اطلاع کشاورزان محترم سطح شهرستان که دارای استخر دو منظوره کشاورزی مستعد پرورش ماهی هستند می رساند با توجه به اینکه به زمان پرورش ماهیان سرد آبی (قزل آلا) نزدیک می شویم، در صورت تمایل جهت ثبت نام بجه ماهی و مشاوره فنی می توانند به معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان طبس واحد شیلات و امور آبزیان مراجعه و یا جهت اطلاعات بیشتر به شماره ۰۵۶۳۲۸۲۹۹۷۰ داخلی ۱۶۴ یا شماره همراه ۰۹۱۳۲۵۰۲۰۹۳ با آقای مهندس عراقی تماس حاصل نمایند. ضمنا چند نکته آموزشی در زمینه پرورش ماهیان سرد آبی به شرح زیر اشاره می شود.
۱- طول دوره پرورش در شهرستان با توجه به کوتاه بودن طول دوره سرما حداکثر ۴ ماه از اواسط آبانماه لغایت اواسط اسفند ماه می باشد.
۲- میزان غذای مصرفی جهت هر قطعه بچه ماهی در طول دوره پرورش ۴۰۰ تا ۴۵۰ گرم و قیمت خرید هر کیلوگرم غذای ماهی در حال حاضر بطور میانگین ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان می باشد.
۳- میانگین وزن برداشت ماهی در پایان دوره در صورت رعایت کردن تمام نکات فنی طول دوره پرورش ۴۵۰ تا ۵۰۰ گرم خواهد بود.
۴- دمای مناسب آب جهت پرورش ماهی قزل آلا بین ۱۲ تا ۱۸ درجه سانتیگراد و بهترین تغذیه و رشد ماهی در دمای ۱۵ تا ۱۶ درجه سانتیگراد می باشد.
۵- بهترین زمان رهاسازی بچه ماهی قزل آلا داخل استخرهای مستعد پرورش اواسط آبانماه می باشد.
۶- به ازاء هر متر مربع استخر می توان تا ۲۰ قطعه بچه ماهی قزل آلا رهاسازی نمود به شرط اینکه نکات و مسائل فنی در امر پرورش رعایت شود .
۷- رعایت مسائل مربوط به آماده سازی استخر قبل از رها سازی بچه ماهی داخل استخرها شامل تمیز نمودن کف استخر از فضولات و لجن، ضد عفونی نمودن بوسیله آب آهک و همچنین اصلاح ورودی و خروجی استخر با نصب توری مورد تاکید است.
۸- به ازاء هر ۱۰ متر مربع از فضای استخر ۲ کیلوگرم آهک زنده را در آب حل کرده و به کف و دیواره های استخر پاشیده و میبایست توجه نمود قبل از آبگیری نهائی، کف و دیواره های استخر را شستشو داده تا اثرات مخرب آهک بر ماهیان کاملا از بین برود.
۹- بهترین PH (اسیدیته آب) جهت پرورش ماهی قزل آلا بین ۶.۵ تا ۸ می باشد.
۱۰- بهترین وزن بچه ماهی قزل آلا زمان رهاسازی داخل استخرها ۲۰ تا ۳۰ گرم و قیمت خرید هر قطعه بچه ماهی در حال حاضر با میانگین وزن ذکر شده به ترتیب حدود ۳۴۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ ریال می باشد.
۱۱- علاوه بر پرورش ماهی قزل آلا در منابع آب شیرین پرورش آن در منابع آبی شور با شوری بالا بین ۱۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ میکروموس امکان پذیر است.
۱۲- از لحاظ کمی برای تولید هر تن ماهی قزل آلا نیاز به ۷ تا ۱۰ لیتر آب در هر ثانیه می باشد.
۱۳- شروع تغذیه بچه ماهیان یک الی دو روز بعد از رها سازی داخل استخر ها توصیه می شود.
۱۴- ماهی قزل آلا به دلیل زندگی در آب سرد و خنک از نیاز اکسیژنی بالایی برخوردار است به همین خاطر توصیه می شود پرورش دهنده گانی که منبع تامین آب استخر آنها از طریق چاه می باشد کمبود اکسیژن استخر را می توانند با استفاده از برج های هواده و دستگاه اکسیژن ساز جبران نمایند .
۱۵- اولین اقدام اورژانسی در صورت بروز هر گونه علائم غیرعادی در استخرهای پرورش ماهی تعویض آب استخر و جریان آب تمیز و اکسیژن دار به داخل استخر می باشد .
۱۶- وجود موتور برق اضطراری به جهت استفاده از دستگاههای اکسیژن ساز به منظور تامین کمبود اکسیژن مورد نیاز استخرهای پرورش ماهی قزل آلا مورد تاکید است.

روابط عمومی معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان طبس

@eshkabar
ارسال شده توسط:Ahmad Rajabzadeh
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن