مهارت پخل بافی( سبد کاهی) استان خر…

مهارت پخل بافی( سبد کاهی) استان خراسان جنوبی درفهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسید

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از ثبت پخل بافی (سبد کاهی) در فهرست میراث معنوی کشور خبر داد. به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، سید احمد برآبادی گفت: پخَل بافی یکی از رشته های صنایع دستی است که در […]

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی از ثبت پخل بافی (سبد کاهی) در فهرست میراث معنوی کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، سید احمد برآبادی گفت: پخَل بافی یکی از رشته های صنایع دستی است که در آن از ساقه های گندم، سبد و ظروف متنوع ساخته می شود که می تواند در زندگی روزمره کاربردهای مختلفی داشته باشد.

وی افزود: پخل‌بافی در گویش محلی پَخَل ، شِلمه ، سفال و سُفله گندم نیز گفته می شود. در اکثر شهرستانهای استان خراسان جنوبی بالاخص قاینات، سرایان، طبس، بشرویه … که گندم کشت  می شود، پخل بافی نیز انجام می گیرد. از تولیدات این هنر می‌توان انواع سبد، گلدان‌های تزئینی و زیر قابلمه‌ای اشاره نمود.

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری بیان داشت: این محصولات به طور معمول به صورت تک رنگ “طلایی” که همان رنگ طبیعی ساقه‌های گندم پس از خشک‌ شدن است بوده و معمولاً بدون نقش می باشند. قابل ذکر است که در برخی از شهرستانها تولیدات با نخ های پشمی رنگین که در حین بافت به دور ساقه ها می پیچند، نقش های ساده رنگارنگ در مجموعه های فرضی هندسی شکل (اغلب مثلثی) ایجاد می کنند. همچنین استفاده از پارچه های رنگی که به شکل گرد بریده شده ودر کاربرد با

منجوق و روبان و … استفاده می گردد نیز از دیگر تزیینات بکار رفته در این دستبافته سنتی مردمان خراسان جنوبی است.که دارای اندک تفاوت هایی در شکل تولیدات، و نوع تزیینات اجرایی می باشند.

برآبادی گفت: در فصل بهار که فصل برداشت گندم است این هنر- صنعت بیشتر رونق دارد اما در سایر فصول سال نیز در صورت در دسترس بودن ساقه گندم بافت آن انجام می­گیرد. این مهارت در ۲۱/۸/۹۶ در فهرست آثار معنوی کشور(ناملموس) به ثبت رسیده است.
@eshkabar
ارسال شده توسط:۰۹۱۳۲۵۰۲۰۳۹ علی رجب زاده
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن