خبر تکمیلی پایان این خبر را حتما بخوانید… در فضای مجازی

خبر تکمیلی
پایان این خبر را حتما بخوانید…

در فضای مجازی از تعبیر «فسیل زنده» برای این گونه استفاده شد؛ به معنی موجودی که در مدت زمان بسیار طولانی هیچ تغییری نکرده است. این موضوع صحت دارد؟

از نظر زیست‌شناسی تکاملی همه جانداران همواره در حال تغییر هستند، بنابراین این تعبیر دقیقی نیست، گرچه در فضاهای عمومی کماکان برخی از آن استفاده می‌کنند. حتی اگر ظاهر جانداران تغییر نکند از نظر ژنتیکی پیوسته تغییر می‌کنند. نکته جالب در مورد این گونه خاص این‌که احتمالا گونه واحدی نیست، بلکه مجموعه‌ای از گونه‌های متفاوت با ظاهر یکسان است. به این ترتیب حتی جمعیت‌های امروزی این موجود نیز متعلق به گونه‌های مختلف هستند و مسلما در طول میلیون‌ها سال نیز تغییرات ژنتیکی گسترده‌ای را تجربه کرده‌اند.

آیا این موجود به خاطر قدمتی که دارد، در معرض انقراض است؟

گرچه در جزیره بریتانیا و برخی نواحی اروپا به خاطر تخریب زیستگاه در معرض خطر است و تنوع آن هم به درستی شناسایی نشده، اما در هر حال کیت تخم برخی گونه‌های این سخت‌پوست در نقاط مختلف جهان به صورت تجاری فروخته می‌شود تا علاقه‌مندان بتوانند آنها را در آکواریوم رشد دهند. بنابراین خطر اصلی جابه‌جایی انسانی تخم‌های این موجود در سراسر جهان است.

آیا این گونه از دیرباز در دریاچه هامون زندگی می‌کرده؟

احتمالا تخم‌های این گونه از قبل در دریاچه هامون بوده ولی نه از ۲۰۰ میلیون سال پیش. احتمالی ضعیف اما قابل بررسی هم وجود دارد که تخم‌های این موجود را عامل انسانی منتقل کرده باشد. من تخصص کافی برای شناسایی دقیق گونه‌های این موجود از روی تصویر ندارم، اما در فیلمی که از میگوهای بچه وزغی دریاچه‌ هامون منتشر شده، کمی شباهت به گونه Triops longicaudatus می‌بینم که گونه بومی آمریکاست و تخم‌های آن عمدتا در قالب کیت به فروش می‌رسد. البته بهتر است این موضوع با بررسی ژنتیک مشخص شود. به هرحال تخم چنین موجودی می‌تواند چند دهه شرایط خشکی و کم‌آبی دریاچه‌ای فصلی را تحمل کند و بعید نیست از قدیم در دریاچه هامون بوده باشد.

✳️✳️و اما عجیب تر وجود این موجودات در سد خاکی دلاکوک
تعدادی رابرای نمونه گرفته ایم که فیلم ان بزودی در کانال گذاشته خواهد شد.

@eshkabar
ارسال شده توسط:اݕۅطاݪݕ ږۻایے
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن