معالجه توسط بندی ها حقیقت یا باوری غلط حسن نیکنام –

معالجه توسط بندی ها حقیقت یا باوری غلط
حسن نیکنام – امروزه که در عصر تکنولوژی و فن آوری نو در همه زمینه ها از جمله پزشکی به سر می بریم اما با این وجود در بین اقشار جامعه هستند افرادی که روشهای به اصطلاح سنتی درمان را مفیدتر از نسخه های پزشکان امروزی و در واقع طب مدرن می دانند.
از جمله این روشها که در منطقه ما ( تربت حیدریه) در بین برخی افراد که تعداد آنها کم هم نیست وجود دارد اصطلاحی بنام بند شدن (گلو) و فردی که در معالجه این امر مهارت دارد که غالبا خانم هم هستند به بندی شهرت دارد. بندی فردی است که با یک فوت در بینی شخصی که که مثلا بند شده است شیئی را از گلویش خارج می کند.
برای آشنایی بیشتر با این شیوه معالجه خبرنگار نوید تربت به منزل یکی از بندی های تربت حیدریه رفت. جلو درب خانه آقا و خانم جوانی به همراه دختر کوچکشان منتظرندتا نوبتشان برسد. از آنها می پرسم برای چه اینجا آمده اید می گویند: دخترشان چند روز است که بی حال است و غذا نمی خورد. می گویم چرا به پزشک مراجعه نکردی؟ خانمش در جوابم می گوید: احتیاج به پزشک ندارد، وقتی غذا نمی خورد بینی اش می خارد. میاریمش بیش بندی وبعد از آن خوب می شود. مرد جوان می گوید، هر وقت دخترمان را پیش بندی می آورم پوست تخمه ای و یا استخوانی در می آورد. از او می پرسم تا به حال شده است جسمی از گلو خارج نکند می گوید :خیر حتما یک چیزی هست. وی ادامه میدهد البته من شخصا اعتقادی به این روش درمانی ندارم، نمی دانم شاید تلقین است. فکر نمی کنم واقعیت داشته باشد.پرسیدم پس چرا به اینجا مراجعه می کنی گفت: به اصرار زنم چون به گمان خودش از این کار نتیجه گرفته است.
 مرد جوان به نکته دیگری نیز اشاره کرد و آن هم اینکه شنیده است فردی در شهر دیگری ۷۰۰ هزار تومان می گیرد و این فن به اصطلاح بندی را آموزش می دهد. در همین جا خانم جوان دیگری، همراه پسر بچه اش از خانه بندی خارج می شود علت حضورش را جویا می شویم می گوید، پسرم را ساعتی قبل به بندی دیگر ی بردم و از گلویش تکه استخوانی در آورد من هم برای این که مطمئن شوم این کار واقعیت دارد بلافاصله به این بندی مراجعه کردم و در کمال تعجب بازهم دیدم استخوان دیگری از گلویش بیرون آورد. بعد از این دیگر به این جور درمان ها اعتقادی ندارم.
 زن میانسالی که منتظر یکی از اقوامش بود متوجه گفتگوی ما شد، جلو آمد و از تجربه شخصی اش در این باره چنین گفت؛ نوه ام یک هفته بود غذا نمی خورد، به پزشک مراجعه کردیم اما حالش بهبود نیافت، در صورتیکه پدر و مادرش به این شیوه اعتقادی نداشتند به اصرار من بچه را پیش بندی آوردیم، جسمی در گلویش بود بیرون آورد و حال فرزندمان بهبود یافت.
داخل خانه بندی  می رویم. زنی میانسال روی پله های حیاط خانه اش نشسته است،پسربچه ای که کاملا سالم است و هیچ مشکل و مریضی ندارد همراه من است. زن بندی می گوید کدامتان مریض هستید؟.با دست پسربچه را نشان می دهم. او را روی پله ها می نشاند و بعد از فوت کردن در بینی اش (که برای پسرک این عمل عذاب آور بود )در کمال ناباوری تکه استخوانی را مثلا از گلوی فردی که کاملا سالم است درمی آورد. از او می پرسم چگونه متوجه می شوید کسی گلویش بند شده است پاسخ می دهد، از نشانه هایی مثل اسهال؛ استفراغ، بی حالی، عدم تمایل به خوردن. البته اگر فردی جسمی به مدت زیاد در گلویش ماند ه باشد مژه های چشمانش به اصطلاح دسته می شود. از او می پرسم چند سال است به این کار مشغولید می گوید: دقیقا نمی دانم چه بگویم شاید ۲۰ سال، در این سالها از نوزاد گرفته تا افردسالخورده و همه اقشار جامعه مراجعه کننده داشته ام. وی در مورد در آمدی که از این کار نصیبش میشود میگوید: روزی۱۰ تا ۲۰ نفر مراجعه می کنند و از هر کدام حق الزحمه ای با توجه به توان مالیشان از هزار تومان گرفته تا ۳ هزار تومان می گیرم.
 
باوری غلط در معالجه بندی ها
دکتر مسعود خطیبی یکی از پزشکان شهر در این ارتباط می گوید: به لحاظ آناتومی در نای و مری بدن انسان جایی برای ماندن یا گیر کردن مواد اضافی وجسم خارجی وجود ندارد، مثلا اگر جسم خارجی وارد نای شود در همان لحظه با سرفه های شدید به بیرون رانده می شود و اگر بیرون نیاید یا باعث خفگی می شود و یا به ریه ها آسیب می رساند که در این صورت باید توسط عمل برو نکوسکوپی برداشته شود.
خطیبی گفت: در مورد سیستم مری باید بگویم که در مری هم هیچ جایی برای ماندن جسم خارجی نیست (مگر به دلیل ارثی و یا ضربه هایی که باعث فتق در مری می شود که در افراد به صورت نادر وجود دارد) و چنانچه چیزی در آن قسمت بماند با فوت بندی قابل بیرون راندن نیست.
وی افزود: اگر جسم  خارجی به هر دلیلی وارد مری شود، یا توسط سیستم بدن دفع می شود واگر دفع نشود با توجه به مشکلاتی که در بدن انسان ایجاد می کند باید با اندوسکوپی برداشته شود.
دکتر خطیبی ادامه داد: ببینید به عنوان مثال وقتی پسربچه ای  سکه ای را قورت داده است با
ارسال شده توسط:Ahmad Rajabzadeh
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن