لابی‌های سنگین و قومیتی وزیر ناکارآمد نتیجه می‌دهد؟ چالش جدی

لابی‌های سنگین و قومیتی وزیر ناکارآمد نتیجه می‌دهد؟

چالش جدی دولت و مجلس با وزیر صمت

وزارت صنعت، معدن و تجارت روزهای سختی را می‌گذراند؛ البته این وزارتخانه سال‌هاست روی خوش به خود ندیده و همواره وزرای ضعیف، این وزارتخانه مهم را از رسالتش دور نگه داشته‌اند.
بازرگانیِ تعطیل‌شده، تنها نقطه ضعف این وزارتخانه نبوده است. کارشناسان و نمایندگان مجلس، بخش صنعت و معدن این وزارتخانه را هم که رحمانی، پیش از وزارت نیز، قائم مقام آن بود، ضعیف و ناکارآمد می‌دانند. صنعت خودروسازی در یک سال گذشته شرایط سخت‌تری را تجربه کرد. نه‌تنها جلوی رانت و فساد گرفته نشد، بلکه مدیرانی در این حوزه منصوب شدند که سابقه درخشانی در رابطه با رانت نداشتند.
نمایندگان مجلس و کارشناسان درباره عملکرد وزیر صمت چنین می‌گویند:
حمیده زرآبادی، عضو کمیسیون صنایع مجلس: در حوزه تنظیم بازار و سایر حوزه‌ها اشکالات زیادی وجود دارد و نارضایتی‌ها به قوت خود باقیست. در صورت به نتیجه نرسیدن طرح تفکیک هم، بیشتر نماینده‌ها منتظر هستند ببینند آقای روحانی چه تصمیمی می‌گیرد. اگر اتفاق خاصی رخ نداد شاید یک بار دیگر استیضاح آقای رحمانی در مجلس کلید بخورد.

عبدالکریم حسین‌زاده، رئیس فراکسیون شفافیت مجلس: وضعیت خودروسازی ما با آمدن آقای رحمانی به وزارت صمت نه‌تنها بهتر نشده بلکه دامنه بحران وسیعتر هم شده است. دولت با توجه به اینکه سال آینده بسیاری فرصت‌ها را نخواهد داشت، زود بجنبد و کابینه‌اش را بازسازی و بهسازی بکند.

علی اصغر یوسف‌نژاد عضو هیات رئیسه مجلس: مشکلات صنعت خودرو‌سازی به قوت خود باقی است. در حال حاضر مطالبات قطعه‌سازان به قوت خود باقی است. سرمایه‌گذاری‌های نیمه‌کاره کم نشده است. بدهکاری‌ها وجود دارد و آقای رحمانی تلاشی برای رفع آنها صورت نداده است.

حمید گرمابی عضو کمیسیون صنایع مجلس: نه انتصابات نه حساب‌های خودروسازان شفاف نیست. وزارت صمت کارهای نکرده زیادی دارد که اراده‌ای نیز برای انجام آنها وجود ندارد.
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو: حاصل تصمیمات خلق‌الساعه در وزارت صنعت را در افزایش شدید قیمت‌ها، کمبود کالا و افزایش قاچاق شاهدیم. جایگاه وزیر به مدیرعاملی شرکت‌ها تنزل پیدا کرده است. این گفتار و رفتار تضاد دارد و همخوانی ندارد. آن چیزی که به‌عنوان فرایند ضد فساد از وزیر انتظار داریم، ثبات قوانین است؛ دقیقا رویه‌ای که عکسش دارد اتفاق می‌افتد.

محسن کوهکن، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: بعید می‌دانم خودش هم معتقد باشد به ۵۰ ، ۶۰ درصد از وعده‌ها و آن چیزی که در ذهن خودشان بوده، رسیده باشد.

عبدالله رضیان عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع مجلس: آقای روحانی نمی‌خواهد آقای رحمانی در وزارت صنعت باشد و با توجه به تفکیک، می‌خواهد دو وزیر جدید برای وزارتخانه‌های «صنعت و معدن» و «بازرگانی» معرفی کند. جمع کردن مشکلات خودروسازی برای آقای رحمانی سخت است

علی ابراهیمی، نماینده مجلس: وزیر صمت تسلط کافی به حوزه‌های صنعت، معدن و تجارت ندارد. ما به‌عنوان نمایندگان مجلس اعتماد کردیم و به او رای دادیم، ولی نتیجه نداد.

شمس‌الله شریعت‌نژاد، نماینده مجلس: نمایندگان مجلس به‌ویژه نمایندگانی که در حوزه خودرو اشراف دارند از عملکرد وزارت صمت گله‌مند و شاکی هستند. روی پالایش مدیران سالم و پاک و کارآمد تاکید نمی‌شود و برخی تصمیمات پشتوانه کارشناسانه درستی ندارد.

@eshkabar
ارسال شده توسط:Ahmad Rajabzadeh
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن