✅ عبرت آموزی از تاریخ به قلم: شیخ مهدی یزدانیان ضمن

✅ عبرت آموزی از تاریخ
به قلم: شیخ مهدی یزدانیان

ضمن تشکر وافر از امام جمعه محترم و فهیم عشق آباد جناب حجه الاسلام والمسلمین تکمیلی ، به خاطر بازدید از رباط ده محمد، متاسفانه گاهی نسبت به اماکن تاریخی بی توجهی میشود و معاندان اسلام ستیز این بی توجهی را به تفکر اسلامی نسبت میدهند. در حالیکه بیشترین بناهای تاریخی در زمان حاکمان شیعه بنا شد و مورد مرمت قرار گرفت.
مهندسی اصفهان توسط عالم شیعه ، شیخ بهایی صورت گرفت و این پایتخت فرهنگی جهان ، از افتخارات ما شیعیان است.
صدالبته مراد ما فخر فروشی به سایر ملل نیست که این امر مخالف اندیشه اسلامی است. هرآنچه بوده و هست و خواهد بود از ملک خداوند متعال است و انسان فقط در حکم دانشجویی در کلاس درس هستی است.
قرآن کریم در هفت آیه مختلف با صیغه امر “سیروا فی الارض” و هفت بار با صیغه استفهام تهییجی و ترغیبی “افلم یسیروا فی الارض” به گردش در مطلق زمین دستور می دهد. با توجه به اینکه هدف نهایی از زندگی انسان سلوک الی الله است ، پس سیاحت و مشاهده ابنیه و آثار تاریخی هم باید در این مسیر باشد ، نه تعصبات جاهلانه و فخر فروشی به دیگران.
امام علی (ع) در سخن گهرباری می فرمایند:
هر کس از وقایع گذشتگان عبرت بگیرد بینا مى شود،کسى که بصیرت و بینایى پیدا کرد مى فهمد، و آن کس که فهمید عالم مى‏ شود.

مساجد و کلیساها و کنیسه ها از جمله اماکن تاریخی مقدس است که خداوند برای حفظ آنها جهاد را واجب فرمود. در سوره مبارکه حج آیه ۴۰ میخوانیم:
و لولا دفع الله الناس بعضهم ببعض لهدمت صوامع و بیع و صلوات و مساجد یذکر فیها اسم الله کثیرا؛ و اگر خدا بعضی از مردم را با بعض دیگر دفع نمی کرد ، صومعه ها و کلیساها و کنیسه ها و مساجدی که نام خدا در آنها بسیار برده می شود سخت ویران می شد.» براین اساس حفاظت جلوگیری از تخریب این اماکن لازم می باشد
علاوه بر نگرش معرفت الله در صیانت از بناهای تاریخی ، اهتمام دین اسلام به علم ، یکی دیگر از دلایل حفظ بناهای تاریخی است. انتقال اندوخته های علمی پیشینیان به نسلهای آینده می تواند نقش عظیمی در تعلیم و پیشرفت علمی و رشد و ارتقای فرهنگ مادی و معنوی یک جامعه داشته باشد.
ذکر این نکته لازم است که فقهای محترم ، بهره برداری های اقتصادی را از بناهای تاریخی جایز می دانند.

پ. ن:
داعش در ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ آثار باستانی شهر تاریخی نمرود، متعلق به امپراتوری آشور در شمال عراق را تخریب کرد. همچنین در شانزدهم اسفند ۱۳۹۳ (۷ مارس ۲۰۱۵) به شهر باستانی هترا متعلق به دوران اشکانیان یورش برد و بخش زیادی از آن ویران کرد.
مخاطب محترم :: تفکر ممتاز شیعه را با گروههای بنیادگرای سلفی که از معرفت علی و آل علی دورند را مقایسه فرمایید.
خداوند را بر نعمت پیروی از امام حق شاکریم و با هر نفس شکری که ما را از پیروان منادی حسبنا کتاب الله قرار نداد.
قم، پانزدهم آذرماه ۹۸
@eshkabar
ارسال شده توسط:Ahmad Rajabzadeh
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن