اهمیت شکر نعمت و موضوع و معنای آن امام رضا «علیه‌السلام»: و

اهمیت شکر نعمت و موضوع و معنای آن

امام رضا «علیه‌السلام»:

و اعلموا أنکم لا تشکرون الله تعالی بشی‌ء بعد الایمان بالله و بعد الاعتراف بحقوق اولیاء الله من آل محمد «صلی الله علیه و آله و سلم» ، احب الیه من معاونتکم لاخوانکم المؤمنین، علی دنیاهم التی هی معبر لهم الی جنان ربهم …

قیل یا رسول الله هلک فلان، یعمل من الذنوب کیت و کیت. فقال رسول الله «صلی الله علیه و آله و سلم» ، بل قد نجی و لا یختم الله عمله الا بالحسنی، سیمحو الله عنه السیئات و یبدلها من حسنات؛ انه یمر مره فی طریق عرض له مؤمن قد انکشف عورته و هو لا یشعر، فسترها علیه و لم یخبره بها مخافه ان یخجل …:

بدانید که پس از ایمان به خدا و پذیرش حقوق اولیای او از آل محمد «علیه السلام» ، سپاسگزاریی محبوبتر نزد خداوند از یاری رسانی به برادران مؤمن نیست، یاری رسانی به زندگی دنیای آنان که راهی است برای رسیدن ایشان به بهشت. کسانی که چنین یاریی برسانند از ویژگان درگاه الهی‌اند. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم» در این باره سخنی گفته است که اگر نیک در آن دقت شود و بدان عمل کنند، شایسته نیست کسی از این فیض الهی خود محروم سازد.

به پیامبر «صلی الله علیه و آله و سلم» گفتند:

فلانی هلاک گردید چون گناهانی چنین و چنان مرتکب می‌شود. پیامبر فرمود: بلکه او نجات یافت، و خداوند عمل او را به نیکی به پایان خواهد رساند. خداوند گناهان او را پاک خواهد ساخت و به حسنات تبدیل خواهد کرد؛ زیرا که او گهگاهی از راهی می‌گذرد، و مؤمنی را می‌بیند که برخی از اندام او (که باید پوشیده باشد) آشکار شده است و خود او نمی‌داند آن را می‌پوشاند و به او چیزی نمی‌گوید تا مبادا شرمگین شود …»

در این کلام امام، اهمیت رعایت حقوق انسانها در مواهب خدایی، با سبکی قاطع بیان شده است، و شکر نعمت – پس از ایمان به خدا و گردن نهادن به حقوق اولیای خدا – کمک رسانی و دستگیری نیازمندان معرفی گشته است.

دهه کرامت مبارک باد
مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت منهاج عشق آباد
@eshkabar
ارسال شده توسط:Ahmad Rajabzadeh
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن