✅ امام علی و مستشرقان مهدی یزدانیان نوشتن درباره امیرالمومنین امام

✅ امام علی و مستشرقان

مهدی یزدانیان

نوشتن درباره امیرالمومنین امام علی (ع) سخت است و هم آسان.
آسان است که از دریای فضایل آن حضرت جملاتی بنویسم ولی احساس شرمی که در هنگام نگارش دچارش می شوم .نوشتن را برایم مشکل میکند. شرم میکنم خود را شیعه امام علی بنامم و از نهج البلاغه آن حضرت هیج ندانم. جرج جرداق مسیحی ۲۰۰ بار نهج البلاغه را خوانده و به اقرار خودش هر بار افقی جدید از حقیقت و فضیلت برو یش باز شده است . ولی موظفیم که فضائل ائمه اطهار را تبلیغ کنیم. اجازه دهید تا امام علی را در نگاه مستشرقان جستجو کنیم. چون آنها در موضع اتهام نیستند که ستایش کردنشان از باب تعصب است .
مادام دیالافوا ـ سیاح فرانسوی ـ گوید: « احترام علی ( ع) در نزد شیعه به منتهی درجه است و حقاً هم باید این طور باشد ؛ زیرا این مرد بزرگ علاوه بر جنگ ها و فداکاری ها که برای پیشرفت اسلام کرد، در دانش، فضایل، عدالت و صفات نیک بی نظیر بود ، و نسلی پاک و مقدس هم از خود باقی گذارد. فرزندانش نیز از او پیروی کردند و برای پیشرفت مذهب اسلام مظلومانه تن به شهادت دادند.
جانین ـ شاعر آلمانی ـ گوید : « علی ( ع ) را جز آن که دوست بداریم و شیفته او باشیم چاره ای نداریم ؛ زیرا جوان شریف و بزرگواری بود ، وجدان پاکی داشت که از مهربانی و نیکی لبریز بود ، و قلبش مملو از یاری و فداکاری بود ، و از شیر شرزه شجاع تر بود ، ولی شجاعتی ممزوج با رقت ، لطف ، دلسوزی ، مهر و عاطفه
پروفسور استانسیلاس فرانسوی ـ گوید : « معاویه از بسیاری جهات برخلاف قواعد اسلام رفتار کرده است ، چنان که با علی بن ابی طالب ( ع ) که پس از پیغمبر اسلام ( ص ) بزرگ ترین ، شجاع ترین ، پرهیزگارترین ، فاضل ترین ، و خطیب ترین افراد عرب به شمار می رفت ، در افتاد » .
بارون کاردایفو ـ دانشمند فرانسوی ـ گوید : « علی ( ع ) مولود حوادث نبود ، بلکه حوادث را او به وجود آورده بود ؛ اعمال او مخلوق فکر و عاطفه و مخیله ی خود اوست ؛ پهلوانی بود در عین دلیری، دلسوز و رقیق القلب ، و شهسواری بود که هنگام رزم آزمایی ، زاهد از دنیا گذشته بود . به مال و منصب دنیا اعتنایی نداشت ، و در حقیقت جان خود را فدا نمود . روحی بسیار عمیق داشت که ریشه ی آن ناپیدا بود و در هر جا خوف الهی او را فرا گرفته بود »
ایلیا پاولویچ مورخ و خاور شناس روسی ـ گوید : « علی ( ع) ، پرورده ی محمد ( ص) عمیقاً به وی در امر اسلام وفادار بود . علی ( ع ) تا سر حد شور و عشق پای بند دین ، صادق و راستگو بود . در امور اخلاقی بسیار خرده گیر بود . هم سلحشور بود و هم شاعر ، و همه ی صفات لازمه‌ی اولیاء الله در وجودش جمع بود … »
شبلی شمیل ـ از پیشتازان مکتب مادیگری ـ می گوید : « امام علی ( ع ) بزرگ بزرگان ، یگانه نسخه ای است که نه شرق و نه غرب ، نه در گذشته و نه در امروز صورتی مطابق این نسخه ندیده است »
کارلایل ـ فیلسوف بزرگ انگلیسی ـ می گوید : « ما را نمی رسد جز آن که علی ( ع) را دوست بداریم و به او عشق بورزیم ، چه او جوان مردی است بس عالی قدر و بزرگ نفس ، از سرچشمه ی وجدانش خیر و نیکی می جوشید ، از دلش شعله های شور و حماسه زبانه می زد ، شجاع تر از شیر ژیان بود ولی شجاعتی ممزوج با لطف ورحمت و عواطف رقیق و رافت … در کوفه کشته شد ، شدت عدلش موجب این جنایت گردید ، چنانکه هر کس را ماند خود عادل می دید ، پیش از مرگش درباره ی قاتل خود گفت : و اگر زنده ماندم خودم می دانم [ با ضارب چه کار کنم ] و اگر در گذشتم کار به دست شما است ، اگر خواستید قصاص نمایید در برابر یک ضربت تنها زنید ، اگر در گذرید به تقوا نزدیک تر است .
نویسیان ـ دانشمند مسیحی ـ می گوید : « اگر امام علی ( ع ) این خطیب با عظمت و این گوینده ی زبر دست ، امروز در همین عصر ، بر منبر کوفه می نشست ، شما می دیدید که مسجد کوفه با آن همه وسعت ، از مردم مغرب زمین و دانشمندان جهان برای استفاده از دریای خروشان علم علی ( ع ) موج می زد »
واشنگتن ارونیک ـ محقق آمریکایی ـ می گوید : « علی ( ع) از برجسته ترین خانواده های نژاد عرب ، یعنی قریش بود . او دارای سه خصلت بزرگ : شجاعت ، فصاحت ، و سخاوت بود . روح دلیر و شجاع او بود که او را شایسته عنوان ( شیرخدا ) نمود ، لقبی که پیغمبر ( ص ) به او عطا فرمود»
-رودلف زیگر ـ محقق و نویسنده آلمانی ـ می گوید : « در صدر اسلام علی ( ع) ، یکی از دانشمندان بی نظیر اسلام بود . علی ( ع) در کشورهای دیگر به خصوص در ایران به خوبی شناخته می شد در حالی که مردی جوان به شمار می آمد ، و کمتر اتفاق می افتاد که یک دانشمند جوان بتواند در خارج از زادگاه خویش معروفیت و احترام پیدا کند »

اینها بخش کوتاهی از نظرات دانشمندان غیر مسلمان درباره آن حضرت است.
مرحوم سیدهادی خسروشاهی معجمی از نظریات مستشرقین درباره شخصیت های اسلام جمع آوری نمود
با احترام به تمامی محبین امیرالمومنین
@eshkabar
ارسال شده توسط:Ahmad Rajabzadeh
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن