مغایرت های امهال وام های کشاورزی اصلاح شد سررسید تسهیلات ۴۲

مغایرت های امهال وام های کشاورزی اصلاح شد
سررسید تسهیلات ۴۲ هزار بهره بردار
نویسنده : فرخ نژاد

تسهیلات ۴۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی استان سررسید شد و این آمار هنوز رو به افزایش است. به گزارش «خراسان جنوبی» ابتدای آبان ماه جاری بود که این روزنامه از دادخواست نظام صنفی کشاورزی استان علیه ابلاغیه استمهال وام های بهره برداران این بخش به دیوان عدالت اداری خبر داد.
شکایت نماینده کشاورزان و دامداران خراسان جنوبی هم به موضوع بند (خ) ماده ۳۳ مصوبه مجلس شورای اسلامی و هیئت دولت برمی گشت که بر اساس آن بانک ها موظفند سود، کارمزد و جرایم تسهیلاتی را که کشاورزان و دامداران برای جبران خسارت ناشی از خشکسالی ها، سرمازدگی و … دریافت کرده اند ببخشند و اصل تسهیلات را به مدت سه سال امهال کنند اما در ابلاغیه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به بانک ها آمده بود که سود، کارمزد و جرایم به اصل وام اضافه و به مدت سه سال استمهال شود.
مغایرت قانونی که در این مصوبه وجود داشت به گفته نمایندگان قشر کشاورز و دامدار، ظلمی مضاعف در سال هایی به حساب می آید که قهر طبیعت عرصه را بر این قشر نسبت به بقیه اقشار تنگ تر کرده است، به همین دلیل آن ها با نوشتن نامه هایی به وزیر جهاد کشاورزی و تنظیم دادخواست به دیوان عدالت اداری، خواستار اجرایی شدن اصل مصوبه مجلس و دولت شدند. بنابراین گزارش، #پیگیری_های_نظام_صنفی_کشاورزی_طبس و خراسان جنوبی در این زمینه نتیجه داد و در هفتم آبان ماه جلسه ای مشترک میان نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، وزارت جهاد کشاورزی و بانک های ملی و کشاورزی برگزار و این مغایرت ها رفع شد که بعد از تصویب در هیئت دولت و ابلاغ آن به بانک ها؛ قابلیت اجرایی می یابد. این اتفاق میمون را می توان نتیجه ای از پیگیری های «خراسان جنوبی» برای بهره برداران بخش کشاورزی و دامداری ایران دانست که از مزایای آن منتفع می شوند. بنا بر آماری که بانک ها به دبیرخانه امهال وام های کشاورزی در خراسان جنوبی گزارش داده اند، ۴۲ هزار بهره بردار استان مشمول این قانون می شوند و هنوز احصای آمار و ارقام ادامه دارد و به طورحتم بیش از این ها خواهد بود زیرا فقط بانک کشاورزی این مصوبه را به بانک های کشاورزی استان ها ابلاغ کرده و از بقیه بانک ها ابلاغیه ای در این زمینه صادر نشده است.
نشستی برای رفع مغایرت
به گفته دبیر نظام صنفی کشاورزی استان، چندی پیش در نشستی که بین نمایندگان سازمان مدیریت و برنامه ریزی، وزارت جهاد کشاورزی و بانک های مرکزی و کشاورزی در زمینه مغایریت ایجاد شده است؛ در مصوبه مجلس و دولت پیشنهادهای اصلاحی مطرح و صورت جلسه شد که باید مراحل قانونی را طی کند و بعد برای اجرا ابلاغ شود. مهندس«عابدین محمدی» می گوید: در این نشست علاوه بر بخشودگی سود، جرایم، کارمزد و سه سال تنفس برای بازپرداخت اصل بدهی تاریخ سررسید که قبل از این از ششم شهریور سال ۹۷ بود، تا پایان امسال تغییر کرد.
وی این اتفاق را مربوط به شکایت نظام صنفی کشاورزی استان به دیوان عدالت اداری نمی داند و ادامه می دهد: چند روز قبل پیامکی به وی ارسال شد که در آن آمده بود دادخواست این نظام صنفی به یکی از شعب دیوان عدالت اداری ارجاع شده است.
به گفته وی، به طور معمول رسیدگی ها در شعب دیوان عدالت اداری غیر حضوری است مگر ضرورتی برای توضیح حضوری باشد و هنوز در این زمینه به نظام صنفی ابلاغیه ای ارسال نشده است.
به علاوه اگر مغایرت های این مصوبه به تصویب هیئت دولت برسد خود به خود این دادخواست کان لم یکن می شود. او که آمار دقیقی از تعداد بهره برداران کشاورزی و دامداری که در استان مشمول این قانون می شوند ندارد، می گوید: سازمان جهاد کشاورزی مکاتبه ای با بانک های استان انجام داده است تا آماری از مشمولان این مصوبه دریافت کند اما هنوز آمار نهایی را در اختیار آن ها قرار نداده اند تا اعلام شود.
ابلاغ اصلاحیه ۲ هفته دیگر
مدیر امور سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی هم با تایید این که ایرادهای بند (خ) ماده ۳۳ قانون برنامه ششم توسعه توسط این سازمان به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه منعکس و هفتم آبان ماه در وزارت جهاد کشاورزی ایرادها رفع شد، می افزاید: قرار است اصلاحیه انجام شده در این مصوبه به تایید هیئت دولت برسد و بعد برای اجرا به استان ها ابلاغ شود.
آن طور که مهندس «بهدانی» مطلع است، تا دو هفته دیگر اصلاحیه این مصوبه ابلاغ می شود و بانک ها می توانند امهال تسهیلاتی را که بهره برداران بخش کشاورزی دریافت کرده اند، استمهال کنند. به گفته وی، تاکنون بانک ها به جهاد کشاورزی اعلام کرده اند که سررسید وام ۴۲ هزار بهره بردار این بخش در استان فرا رسیده است و مشمول این مصوبه می شوند. به علاوه هنوز احصای آمارها ادامه دارد و به طور حتم بر تعداد آن افزوده خواهد شد
عشق آباد خبر
@eshkabar
ارسال شده توسط:۰۹۱۳۲۵۰۲۰۳۹ علی رجب زاده
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن