آیین نامه اعطای واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله

آیین نامه اعطای واحدهای سرمایه گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس به نوزادان

۵ مهر ۱۴۰۱

آیین نامه اعطای واحدهای سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری به نوزادان (تصویبنامه شماره ۱۱۷۲۱۸/ت۶۰۰۵۴هـ مورخ ۴/۷/۱۴۰۱ هیئت وزیران)

وزارت امور اقتصادی و دارایی- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

سازمان برنامه و بودجه کشور- سازمان ثبت احوال کشور

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران- ستاد ملی جمعیت

هیئت وزیران در جلسه ۲۷/۶/۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد ماده (۱۱) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت -مصوب ۱۴۰۰- و بند (ر) تبصره (۲) ماده واحدها قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور -مصوب ۱۴۰۱-، آیین‌نامه اجرایی ماده مذکور و بند یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین نامه اعطای واحدهای سرمایه گذاری به نوزادان

ماده ۱- در این آیین نامه اصلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱- وزارت: وزارت امور اقتصادی و دارایی.

۲- سازمان بورس: سازمان بورس و اوراق بهادار.

۳- شرکت سپرده‌گذاری: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه.

۴- صندوق سرمایه‌گذاری: صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله که مجوز خود را از سازمان بورس و تحت عنوان صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام دریافت کرده‌اند.

۵- واحد سرمایه گذاری: واحد سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه گذاری

۶- بانک: بانک ملی ایران و پست بانک ایران.

۷- کارگزاری: شرکت کارگزاری بانک ملی ایران.

۸- شعب: شعب بانک ملی ایران و شعب پست بانک ایران.

۹- متولدین: نوزادانی که از ابتدای سال ۱۴۰۰ متولد شده‌اند یا می‌شوند.

۱۰- سازمان‌های حمایتی: کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور.

ماده ۲- وزارت موظف است به منظور آگاهی والدین متولدین در مورد خرید واحد سرمایه‌گذاری از طیق اعتبار اعطاء شده توسط دولت، اطلاع رسانی لازم را از ریق رسانه های جمعی به ویژه از طریق سامانه چاپار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و پنجری ملی خدمات دولت هوشمند و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران انجام دهد.

ماده ۳- سازمان بورس موظف است راهنمای چگونگی خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق های سرمایه گذاری را تهیه و در اختیار سازمان ثبت احوال کشور قرار دهد.

ماده ۴- سازمان ثبت احوال کشور موظف است راهنمای چگونگی خرید واحدهای سرمایه گذاری را در تمامی شعب خود به ولی قانونی متولدین هنگام صدور شناسنامه ارائه نماید.

ماده ۵- سازمان ثبت احوال کشور موظف است حداکثر پنج روز کاری پس از پایان هر ماه تقویمی مشخصات متولدین آن ماه را در مرکز ملی تبادل اطلاعات به وزارت ارائه دهد.

ماده ۶- بانک به عنوان بانک عامل تعیین می شود و وزارت موظف است بر اساس انتخاب والدین نوزاد در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، مشخصات هویتی نوزاد را برای افتتاح حساب بانک عامل به صورت الکترونیکی و روزانه ارسال نماید.

تبصره- مبلغ تخصیص یافته به هر نوزاد در سال ۱۴۰۰ معادل ده میلیون ریال (۱۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) است و این مبلغ هر سال به میزان نرخ تورم سالانه اعلامی مرکز آمار ایران یا حکم مربوط در قانون بودجه سنواتی افزایش می‌یابد. در اجرای بند (ر) تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، این مبلغ برای مولدین سال ۱۴۰۱، برابر پانزده هزار میلیارد (۱۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال می باشد.

ماده ۷- بانک موظف است با دریافت اطلاعات نوزاد مشمول، نسبت به افتتاح حساب اقدام و شماره شبای حساب افتتاح شده را روزانه از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات به وزارت اعلام نماید. وزارت نیز موظف است بر اساس سال تولد نوزاد مبلغ تعیین شده در این آیین نامه را به صورت روزانه در حساب نوزاد واریز نماید.

ماده ۸- به منظور تبادل اطلاعات و ایجاد خدمات مورد نیاز برای اجرای این آیین نامه و ارایه خدمات هوشمند توسط دولت به والدین متولدین مشمول این آیین نامه به صورت کاملاً الکترونیکی و بدون نیاز به مراجعه حضوری به دستگاه های اجرایی یا بانک ها، کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی موظف است حداکثر ظرف یک ماه خدمات مورد نیاز را مصوب و دستگاه های اجرایی مسئول نیز نسبت به ارایه خدمت در مرکز ملی تبادل اطلاعات اقدام نمایند.

ماده ۹- سازمان بورس موظف است فهرست و مشخصات صندوق های سرمایه گذاری شامل نام، مدیر صندوق، بازدهی صندوق در ادوار سه ماهه، شش ماهه و سالانه را به منظور اطلاع رسانی به مشمولین این آیین نامه، حداکثر پنج روز کاری پس از پایان هر ماه تقویمی تهیه کرده و در اختیار بانک و پنجره ملی خدمات دولت هوشمند قرار دهد. بانک موظف است پس از دریافت اطلاعات یادشده از سازمان بورس، آن را در تابلوی اعلانات تمامی شعب خود در سطح کشور و پایگاه اطلاع رسانی بانک، قرار دهد.
ارسال شده توسط:۰۹۱۳۲۵۰۲۰۳۹ علی رجب زاده
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن