سرانه تولید آب طبس نگران کننده است در شرایط اقلیمی

سرانه تولید آب طبس نگران کننده است

در شرایط اقلیمی گرم و کم آب شهرستان طبس، سرانه تولید آب، جهت توزیع از طریق شبکه‌های توزیع شهر و روستا، نگران کننده است.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان طبس در جلسه شورای فرهنگ عمومی که پیش از ظهر امروز(سه شنبه ۹ خرداد) در محل نهاد امامت جمعه برگزار شد؛ گفت: در مجموع شهرستان طبس با ۳ شهر و ۱۴۰ روستای تحت پوشش آبفا و ۸۰هزار نفر جمعیت، حدود ۴۰هزار مشترک آب داریم که سالیانه ۱۲ میلیون مترمکعب آب را استحصال و وارد شبکه می کنیم و این یعنی حدود ۳ برابر حجم کل سد نهرین، هر سال آب نیاز دارند.

محمدزاده مقدم افزود:آبی که الان در اختیار داریم از طریق سد نهرین و ۷۲ حلقه چاه و قنات و چشمه در سطح شهرستان تامین می شود که ۲۷ حلقه چاه مربوط به شهر طبس و مابقی مربوط به شهرهای دیهوک وعشق آباد و روستاها است.

وی بیان داشت: آب موجود از طریق ۷۰۰ کیلومتر خط انتقال وارد مخازن شده و با هزار کیلومتر شبکه توزیع در اختیار مشترکان آب قرار میگیرد.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان طبس اظهار داشت: ۷۲درصد آب استحصال شده جهت مصرف مشترکین خانگی و ۲۸ درصد دیگر مربوط به سایر مصارف می باشد.

محمدزاده مقدم، نگران کننده ترین موضوع را سرانه تولید آب در سطح شهرستان طبس بیان کرد و ادامه داد:الگوی مصرف آب به ازای هر نفر ۱۵۰ لیتر در شبانه روز است، و میانگین سرانه تولید آب حدود ۲۲۰ لیتر در شبانه روز می باشد که این عدد در سرانه استحصال و تولید آب به ازای هر نفر در طول سال در شبانه روز در خود شهر طبس ۳۶۱ لیتر است که وارد مخازن می شود وهمین عدد در سطح روستاها ۴۸۰ لیتردر طول سال است.

وی خاطر نشان کرد: در اوج گرما در شهر طبس نیاز است که به ازای هر نفر در شبانه روز حداقل ۵۰۰ لیترآب وارد مخازن شهری شود و همین عدد در روستاها ۶۰۰ لیتر در شبانه روز است.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان طبس گفت:درچهار مجتمع روستایی کویر، کوثر، تپه طاق و زمزم متاسفانه آماری که در مورد استحصال آب مجتمع ها داریم آمار نگران کننده تری دارد و با همین وضع کم آبی، روزانه ۳۰۰ لیتر آب به ازای هر نفر استحصال و وارد شبکه ها می کنیم و در مجتمع کوثر متوسط ۴۰۱ لیتر در شبانه روز در طول سال و در مجتمع زمزم بخش عشق آباد ۶۸۱ لیتر در شبانه روز به ازائ هر نفر وارد مخازن می شود که این اعداد واقعا وحشتناک و نگران کننده است.

محمدزاده مقدم در پایان اشاره داشت: از آنجا که ضریب قیمتی آب بها در خراسان جنوبی پایین ترین در سطح کشور می باشد ارزانترین آب در خراسان جنوبی توزیع می شود.

روابط‌عمومی اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان طبس

عشق آباد خبر
@eshkabar
ارسال شده توسط:علی رجب زاده
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن