✅کارت سبز یونسکو به ژئوپارک طبس ❇️تأییدیه ثبت جهانی طبس

✅کارت سبز یونسکو به ژئوپارک طبس
❇️تأییدیه ثبت جهانی طبس به عنوان سومین ژئوپارک جهانی ایران

به گزارش روابط عمومی ژئوپارک طبس، وصال یحیی شیبانی مدیر ژئوپارک طبس از رأی مثبت شورای عالی ژئوپارک های جهانی یونسکو خبر داد و افزود با دریافت این کارت سبز، طبس به عنوان سومین ژئوپارک جهانی ایران (پس از قشم و ارس) می باشد.

مدیر ژئوپارک طبس گفت: امروز پنجشنبه هفتمین جلسه شورای عالی ژئوپارک های جهانی یونسکو برگزار گردید و ژئوپارک طبس توانست با رأی قاطع تمامی اعضای شورای عالی کارت سبز یونسکو را دریافت نماید.

دکتر وصال یحیی شیبانی امروز را نقطه عطفی برای توسعه طبس دانست و افزود: ۵ سال است که مقدمات و عملیات اجرایی ثبت جهانی طبس به عنوان یک ژئوپارک جهانی در حال انجام می‌باشد و امروز به ایستگاه پایانی خود جهت پذیرش در فهرست ژئوپارک های جهانی رسید و انشاالله در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ حکم رسمی جهانی شدن ژئوپارک جهانی طبس توسط دبیرکل یونسکو تنفیذ خواهد شد.

وی در این خصوص گفت: در آذرماه ۱۴۰۰ پرونده ژئوپارک طبس از طریق دولت ایران به یونسکو ارسال شد و پس از پذیرش کلی پرونده از سوی شورای عالی ژئوپارک های جهانی، در شهریور ماه ۱۴۰۱ از طرف یونسکو دو ارزیاب جهانی، برای بازدید نهایی منطقه و ژئوسایت ها به طبس سفر کردند و در نهایت امروز نتیجه تلاش های همه عزیزان را شاهد بودیم.

مدیر ژئوپارک طبس با اشاره به اینکه محدوده ژئوپارک شامل ۳۹ ژئوسایت زمین شناسی، فرهنگی ـ تاریخی، طبیعی و زمین باستان شناسی است که برای آنها کارهای عمرانی و تابلوهای تفسیری، تابلوهای راهنما و هدایت مسیر، مسیرهای بازدید، اقدامات حفاظتی و زیرساختی و… انجام شده است.

وی مهمترین ویژگی این ژئوپارک که آن را متمایز از سایر ژئوپارک ها کرده است، همراهی و مشارکت فعال جوامع محلی بخصوص زنان و همچنین وجود انواع متنوعی از جاذبه های زمین شناسی، طبیعی و فرهنگی تاریخی در این منطقه از ایران دانست که در مرکز کشور قرار گرفته است.

دکتر وصال یحیی شیبانی در خصوص توسعه اقتصادی شهرستان و تاثیر آن در رونق اقتصادی جوامع محلی گفت: یکی از اهداف اصلی ژئوپارک توسعه پایدار اقتصادی در منطقه است که می تواند چرخ محرکی برای رشد و توسعه شهرستان به شمار آید. حضور جامعه محلی به عنوان یکی از تولیدکنندگان صنایع دستی، صنایع فرهنگی، راهنمای بومی گردشگری، مراکز اقامتی و بومگردی و همچنین توسعه اکوتوریسم و ژئوتوریسم، نقش مهمی دراین راستا داشته و می تواند در رونق اقتصادی و اشتغال مردم تأثیرگذار باشد.

مدیر ژئوپارک طبس از همراهی تمامی مدیران، مسؤلین، بخش خصوصی، مردم محلی تشکر و قدردانی نمود، با اشاره به منحصر بفرد بودن شیوه مدیریت ژئوپارک و نقش جوامع محلی، ابراز امیدواری نمود که طبس می تواند به عنوان یک الگوی موفق نه تنها در ایران بلکه در جهان معرفی شود.
۱۷ آذرماه ۱۴۰۱

#ژئوپارک_طبس
@tabasgeopark

https://t.me/tabasgeopark/852
ارسال شده توسط:۰۹۱۳۲۵۰۲۰۳۹ علی رجب زاده
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن