♨️ تکنیک| سواد رسانه‌ای وقتی تصاویر، ضمیرناخودآگاه مخاطب را نشانه می‌گیرند ▪️رسانه‌های


♨️ تکنیک| سواد رسانه‌ای

وقتی تصاویر، ضمیرناخودآگاه مخاطب را نشانه می‌گیرند

▪️رسانه‌های غربی که این روزها در تلاش برای شبه افکنی در افکار عمومی ایران در زمینه آمار کرونا و بی‌اعتماد سازی افکار عمومی نسبت به مدیریت کشور دارد، در اخبار اعلام آمار فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا از تصاویری استفاده می‌کند که این بازنمایی در ضمیر ناخودآگاه مخاطب ایجاد مواجهه سوگیرانه نسبت به اماکن و مناسک مذهبی می‌کند.

▪️همان‌گونه که در بازنمایی عزاداری محرم به دفعات از تصاویر قمه‌زنی استفاده کرده و در کنار این تصاویر از فرهنگ شهادت‌طلبی شیعیان سخن گفته است.

سواد رسانه‌ای یادآوری می‌کند که:

▪️رسانه‌ها اخبار را شکل می‌دهند و می‌سازند.

▪️تصاویر، کنار کلمات و عنوان سازی‌ها، در خدمت القای مفهومی خاص به مخاطب هستند.

▪️باید اصول واقع‌نمایی رسانه‌ای و خبر را بیاموزیم، یعنی بدانیم خبر هیچ‌گاه مساوی واقعیت نیست؛ بلکه یک روایت یا برداشتی از واقعیت است و به‌این معنا هیچ رسانه دروغگو یا حقیقت‌گویی به معنای مطلق در جهان وجود ندارد.

معصومه نصیری _ مدرس سواد رسانه‌ای

@eshkabar
ارسال شده توسط:Ahmad Rajabzadeh
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن