‍ گرده افشانی خرما در شهرستان طبس آغاز شده است مهندس

‍ گرده افشانی خرما در شهرستان طبس آغاز شده است

مهندس بخشایی معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس با اعلام این خبر، سطح زیرکشت نخیلات در این شهرستان را ۱۲۱۳ هکتار شامل ۸۷۳ هکتار بارده و ۳۴۰ هکتار نهال اعلام کرد.
وی افزود: شهرستان طبس مقام اول سطح زیرکشت و تولید خرمای استان را به خود اختصاص داده است و با توجه به اینکه نخل خرما گیاهی دو پایه است، گل های نر و ماده آن به صورت جداگانه روی پایه های متفاوت تولید شده و برای تولید میوه مرغوب نیاز به گرده افشانی در این گیاه وجود دارد و گرده افشانی ازجمله حساس ترین و مهمترین عملیات زراعی خرما بوده که نه تنها شکل و اندازه بذر را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه در شکل میوه و زمان رسیدن آن موثر می باشد.گرده افشانی خرما در شهرستان طبس از اواخر اسفند ماه آغاز و تا اویل اردیبهشت ماه ادامه دارد.
معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس عوامل موثر بر گرده افشانی خرما را دمای حدود ۲۷ درجه سانتیگراد، مقدار گرده و نوع رقم درخت نر نام برد و افزود بادهای شدید و داغ و باران ۶ساعت قبل و بعد از عملیات گرده افشانی، کارایی آن را کاهش داده و این عملیات باید تکرار شود.
شایان ذکر است مناسب ترین زمان گرده افشانی از ساعت ۱۰ صبح تا ۳ عصر و مناسب ترین دوره پذیرش گرده در اکثر ارقام خرما، در صورت انجام عملیات گرده افشانی تا ۲ روز بعد از باز شدن طبیعی اسپات ها (پوشش هایی که خوشه گل را در بر می گیرند) می باشد که باعث حصول بیشترین عملکرد می شود.
آقای مهندس بخشایی انواع روشهای گرده افشانی را به دو صورت طبیعی و مصنوعی بیان نمودکه لازم به ذکر است روش طبیعی توسط باد و حشرات انجام شده و از نظر اقتصادی قابل توصیه نبوده و روش مصنوعی به دو صورت دستی و مکانیکی در باغات انجام شده و کارآیی بالاتری دارد.
ضمنا توصیه می گردد در ۲ سال اول باردهی نهال های کشت بافت نسبت به حذف کامل خوشه ها اقدام گردد.

https://www.iribnews.ir/fa/news/3065310/گرده-افشانی-نخل‌های-خرما-در-شهرستان-طبس
@eshkabar
ارسال شده توسط:Ahmad Rajabzadeh
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن