پیامی از زندگی امام جواد علیه السلام مهدی یزدانیان به دو دلیل

پیامی از زندگی امام جواد علیه السلام

مهدی یزدانیان

به دو دلیل منابع روایی کمتری درباره امام جواد (ع) وجود دارد
۱-کم بودن سن ایشان است که در ۲۵ سالگی به شهادت رسیدند. پس حیات کوتاه ایشان مانع اطلاع کافی از زندگی حضرت شده است
۲-شرایط حاد سیاسی و اجتماعی دوران امامت حضرت است..

چرا به حضرت لقب جواد داده اند؟

به خاطر جود و بخشش فراوان حضرت بوده که از زمان خردسالی حضرت وجود داشته و معروف است امام رضا(ع) ، اموال بیشتری در اختیار امام جواد می گذاشتند تا حضرت جواد به نیازمندان بیشتری کمک نمایند..

مادر ایشان ظاهراً کنیزی از اهل نوبه بود، نوبه بخشی از سودان فعلی و مصر محسوب می‌شد و اهالی آن عمدتاً سیاه‌پوست بودند و این کنیز هم احتمالاً سیاه‌پوست بود، چون در روایات آمده که رنگ پوست امام جواد(ع) بر خلاف پدرشان سیه‌چرده بود، در روایات درباره پوست ایشان، عباراتی همچون «حائل‌اللون» و «اسوداللون»(سیه‌چرده) به کار رفته است

ارتقای جایگاه اجتماعی کنیزان

مادران هفت امام از ۱۲ امام تشیع، کنیز بودند، کنیزها موقعیت اجتماعی خوبی نداشتند اما ائمه(ع) از ازدواج با آن‌ها ابایی نداشتند، اینکه یک شخصیت بزرگ سیاسی و اجتماعی، مادر فرزند خود که قرار است راه پدر را ادامه دهد، از میان کنیزان و بردگان انتخاب کند، به عقیده من گامی جهت تقویت جایگاه انسانی و اجتماعی کنیزان و اجر و قرب گذاشتن به برده محسوب می‌شد
(حقوق بشراسلامی شیعی)

برخورد امام جواد(ع) با غلوکنندگان

جریان غُلات که از زمان امام علی(ع) آغاز شده بود، در دوران امام جواد(ع)، امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) به اوج خود رسید، این‌ها در مورد یک امام اغراق می‌کردند تا بتوانند خود را بالا ببرند، اخاذی کنند و …، اتفاقاً حکومت وقت، حمایت ضمنی هم از غُلات داشت چون فعالیت غلوکنندگان به ضرر تشیع و به نفع دستگاه خلافت عباسی تمام می‌شد، امام جواد(ع) موضع تندی با کسانی که در حق ایشان یا ائمه دیگر غلو می‌کردند، اتخاذ کردند. مشخصاً ایشان «ابوالخطاب» را که از غلوکنندگان بود، در جمع لعنت کرد و در ادامه فرمود خداوند کسانی را هم که انحراف ابوالخطاب شک می‌کنند، لعنت کند. چون عده‌ای حاضر نبودند که بپذیرند غلو، انحراف است و می‌گفتند مگر چه کار کرده؟ سنگ امامان شیعه را به سینه زده است! اما رویکرد امام جواد(ع) نشان داد که افراد حق ندارند برای بالا بردن خود، کسب جایگاه و … در حق ائمه(ع) غلو کنند.

ماجرای شهادت امام جواد(ع)

یکی از افرادی که با امام مناظره کرد، ابن ابی‌داوود(یا ابن ابی دؤاد)، قاضی معتزلی بود. او بعد از مناظره با امام جواد(ع) از اینکه توسط یک جوان بیست و چندساله مغلوب شد، به خشم آمد و گفت: این سیه‌چرده آبروی چندین و چندساله من را پیش خلیفه از بین برد، او بعدتر به سعایت و بدگویی از امام جواد(ع) در برابر معتصم پرداخت و خلیفه عباسی به حذف امام ترغیب شد.
عشق آباد خبر
@eshkabar
ارسال شده توسط:۰۹۱۳۲۵۰۲۰۳۹ علی رجب زاده
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن