مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران به خبرنگار فارس گفت: نرخ تمام

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران به خبرنگار فارس گفت: نرخ تمام شده تولید شیرخام به نهاده های گرانی که دامداران خریداری می کنند کیلویی ۸۰۰۰ تومان تمام می شود اما شیر دامدار را کیلویی ۴۵۰۰ تومان می خرند همچنین دام زنده کیلویی ۸۰ هزار تومان برای دامدار تمام می شود اما کیلویی ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان می خرند.

 وی همچنین در باره هزینه‌هایی که دامدار برای خرید نهاده باید متحمل شود نیز گفت: برای یک رأس گاو، یک کیلوگرم جو می‌دهند، در حالی که ۱۵ کیلوگرم نیاز یک رأس دام است. در حالی که من خودم گاوداری ۴۰۰ رأسی دارم، ۱۰ تن کاه و ۱۰ تن جو تحویل داده‌اند که برای نیاز دو روز این دامداری کفایت می‌کند و بقیه را مجبور هستم از بازار آزاد تهیه کنم و همه اینها باعث می‌شود قیمت تولید بالاتر برود و هیچ درآمدی برایم نماند.

در شرایطی که همه کارشناسان و  حتی خود وزارت جهاد کشاورزی به متعادل نبودن هزینه و فایده تولیدات دامی اذعان دارند که باعث سرکوب شدن تولید و روانه شدن دامهای مولد و آبستن به کشتارگاه‌ها شده است، دولت دو کار می تواند بکند یا هزینه دامداران را کاهش دهد یا قیمت محصول آنها را مطابق تورم جامعه افزایش دهد که تقریبا هیچ کدام را انجام نداده است.

روحانی در ابتدای امسال به وزرای صمت و جهاد کشاورزی تاکید کرد که به هیچ عنوان قیمت ها را در سال جدید افزایش ندهند، اما این در صورتی امکانپذیر است که شرایط تولید برای تولید کننده مهیا باشد کاش رئیس جمهور به جای این حرف به وزارتخانه ها تاکید می کرد که تمام قد در خدمت تولید باشید و از آنها حمایت کنید که قطعا این مشکلات بوجود نمی آمد.

میراث دولت سیزدهم از تولیدات دامی

اخیرا هم محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه نشست دولت در جمع خبرنگاران در واکنش به خبر افزایش قیمت شیرخام و اظهار نظر کارخانه داران مبنی بر احتمال افزایش ۷۰ درصدی قیمت لبنیات گفت: دولت نمی خواهد قیمت ها را افزایش دهد که امید مردم در انتخاب رئیس جمهور منتخب و امیدواریشان به بهتر شدن اوضاع به نا امیدی تبدیل شود!

اگرچه این گفته ها از مقامات ارشد دولتی ظاهری بسیار پسندیده دارد اما بسیار محتمل است که این فنر قیمتی که اکنون به زور نگه داشته شده در همان ابتدای دولت سیزدهم به شدت باز شود، کاهش تولید دام و روانه شدن دام های مولد و آبستن به کشتارگاه، که سالانه بیش از ۱۰ میلیون تن شیر و فراورده های لبنی و  ۸۵۰ هزار تن گوشت  تولید می کنند زنگ خطری است که اگر امروز با آن مقابله نشود میراث بسیار بدی برای دولت سیزدهم خواهد بود.
عشق آباد خبر
@eshkabar
ارسال شده توسط:۰۹۱۳۲۵۰۲۰۳۹ علی رجب زاده
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن