‍ توصیه های بهداشتی جمع آوری گل و خشک کردن

‍ توصیه های بهداشتی جمع آوری گل و خشک کردن زعفران

۱- هنگام برداشت گل زعفران و پاک کردن گل ها، حتما از ماسک و دستکش استفاده و سایر الزامات بهداشتی رعایت گردد.
۲- عدم استفاده از سموم حشره کش خانگی (سم دورسبان یا کلرپیریفوس) جهت مبارزه با پشه و مگس در محل خشک کردن زعفران (با توجه به استاندارد اتحادیه اروپا برای صادرات زعفران، حد مجاز سم دورسبان در محصول حدود ۱۰ppb می باشد که این مقدار معادل یک گرم سم در ۱۰۰ تن محصول زعفران است)
۳- بمنظور کاهش بار میکروبی توصیه می شود از پخش کودهای دامی غیر پوسیده همزمان با اولین آبیاری خودداری گردد.
۴- از جمع آوری و حمل گل های زعفران در ظروف نامناسب و کیسه های بزرگ که سبب فشردگی گل ها و آلودگی محصول شده اجتناب گردد. توصیه می شود گل های برداشت شده را در سطل یا سبدهای مخصوص و تمیز جمع آوری نمایند.
۵- تاکید می گردد جهت حفظ کیفیت زعفران، کاهش آلودگی های میکروبی، افزایش ارزش افزوده محصول و صرفه جویی در زمان، برای خشک کردن زعفران از دستگاه های خشک کن و اتومات مخصوص زعفران استفاده شود.
۶- در صورت خشک کردن سنتی زعفران از پارچه تمیز و کاغذ کالک و کاغذ مخصوص استفاده نموده و زعفران در محیط های مناسب (دارای درب و پنجره ها با توری ضد حشره و تهویه مناسب) جهت جلوگیری از کپک زدگی و کاهش بار میکروبی خشک گردد. (از روزنامه، پارچه رنگی، کیسه شیمیایی، نخ رنگی (قالی) دور دسته ها به هیچ وجه استفاده نشود)
۷- جهت حفظ کیفیت و وضعیت ظاهری، زعفران خشک شده را در ظروف آلومینیومی، شیشه و نیکل نگهداری کنید (به هیچ وجه از کیسه های پلاستیکی، کثیف و بازیافتی استفاده نگردد)

روابط عمومی معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان طبس
@eshkabar
ارسال شده توسط:Ahmad Rajabzadeh
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن