سید یا میرزا ؟ ✍مهدی یزدانیان ۱- در فرهنگ شیعه ، به

سید یا میرزا ؟

✍مهدی یزدانیان

۱- در فرهنگ شیعه ، به کسانیکه پدرشان از سلاله و نسل پیامبر باشند سید گفته می شود و اگر مادرشان سیده باشد ، به آنها میرزا گفته می شود. یعنی سیادت فقط از طریق پدر منتقل می شود و اگر به دختر برسد متوقف می شود. (یک نگاه کاملا مردسالارانه).. بدون تعارف.. نگاه مرد سالاری بر فرهنگ ما و تفکر شیعی غالب بوده است.. (مادریکه ۹ ماه فرزند را حمل می کند و دوسال شیر می دهد ، چرا نمی تواند سیادت را انتقال دهد؟)

۲- آنچه در زندگی پیامبران پر رنگ است ، تاثیر مادران قدیس در تربیت و زندگی پیامبران است. ابتدای زندگی پیامبری با مادری قدیس شروع می شود..
یوکابد ، مادر حضرت موسی و بعد
حضرت موسی در دامان آسیه رشد می کند …. حضرت مریم مادر حضرت عیسی….
و حضرت آمنه ، مادر ختم المرسلین حضرت محمد مصطفی (ص) و داستانهایی که درباره حلیمه دایه حضرت محمد(ص) ذکر شده است

۳-سوره کوثر درباره سخنی که عاص بن وائل، درباره پیامبر(ص) گفت، نازل شده است. او به علت آنکه عبدالله فرزند رسول خدا از دنیا رفته بود و پیامبر پسری نداشت، در جمع بزرگان قریش، از پیامبر با واژه ابتر (بی‌نسل) یاد کرد. خداوند با این سوره، به پیامبر دلداری داد که به او خیر فراوان عطا شده است. همچنین به او بشارت داد که دشمنان او ابتر خواهند بود.

۴- کوثر به معنای خیر کثیر است. مشرکانیکه دختر زنده به گور می کردند ، پیامبر را به خاطر نداشتن پسر سرزنش می کردند و ابتر می خواندند. اما نکته مهم این است که خداوند پیامبر را به دختر بشارت می دهد. و بعد این دختر به ام ابیها(مادر پدرش) شهرت می یابد.

اگر خداوند قرآن صامت را بر قلب پیامبر نازل فرمود ، ولی حضرت فاطمه سلام الله علیها، مادر ۱۱ قرآن ناطق و همسر امیرالمومنین علیه السلام است.

حال می فهمیم چرا خداوند می فرماید همه دنیا و پیامبرانش را به خاطر حضرت زهرا خلق نموده است

۵- چرا برای شهادت حضرت زهرا دو دهه مراسم بر پا می کنیم (۲۰روز)و برای ولادت با سعادت حضرت زهرا یک روز ؟
قطعا شهادت حضرت زهرا و وصایای ایشان ، مظلومیت شیعه را ثابت می کند ولی مسئله ولادت حضرت زهرا نیزکه سوره ای در شان آن نازل می شود مسئله بسیار مهمی است و باید نسبت به نکوداشت آن اهتمام ویژه داشته باشیم.

تبریک ویژه به همه شیعیان و محبان که با اخلاقمداری ، آبرو وزینت برای حضرت زهرا سلام الله علیها هستند
@eshkabar
ارسال شده توسط:Ahmad Rajabzadeh
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن