مستشرقان و نهضت عاشورا مهدی یزدانیان واقعه کربلا و نهضت عاشورا

مستشرقان و نهضت عاشورا

مهدی یزدانیان

واقعه کربلا و نهضت عاشورا ، نه فقط برای شیعیان ، بلکه برای تمام حقیقت دوستان و آزادگان جهان مقدس و آموزنده است. این قیام آنقدر تابان است که تا ابد بر تارک تاریخ خواهد درخشید.
نقل سخنان مستشرقان به جهت تعمیق ایمانمان به این موضوع نیست . چون ایمان ما از سرچشمه می جوشد و نیازی به تایید دیگران ندارد. هدف ما بیان حقیقت شیعه و اعتراف دیگران به این حقیقت است و در حقیقت عاشورا نقطه عزیمت مستشرقان برای شناخت و مطالعه تشیع است
۱-موریس دوکبری (Maurice Dekobra) معتقد است شیعیان به سبب الگو بودن قیام امامشان در کربلا استعمار را نمی پذیرند؛ زیرا شعار امام حسین(ع) تن ندادن به ظلم است. او علت قیام امام حسین(ع) را حاضر نشدن ایشان به پذیرش ذلت و اطاعت از یزید دانسته و بیان می کند که امام برای این هدف، حاضر شد حتی فرزندان و خانواده خویش را به زحمت بیندازد
۲- رینو جوزف (Reno Joseph)با اشاره به عزاداری سیدالشهدا، روضه خوانی و هیئت های عزاداری به فواید این مراسم از جنبه سیاست، اخلاق، تربیت، کمالات و مرکزیتی که ایران در جامعه شیعه دارد اشاره کرده و پیشرفت و بقای مذهب شیعه را مربوط به سوگواری سیدالشهدا دانسته و می گوید که با حفظ این مراسم، جمعیت و ترقی شیعه در آینده بیشتر خواهد بود.
۳ -ژان بوهو معتقد است ازدواج امام حسین(ع) با دختر یزدگرد، میراث نبوی با میراث پادشاهی آمیخته گشته است و این ازدواج را دلیل علاقه بیشتر ایرانیان به مذهب تشیع می داند. او آیین های سوگواری برای ائمه شیعی به ویژه امام حسین(ع) را برگرفته از آیین های ایرانی می داند
شهید مطهری با بیان دلایلی ادعای مستشرقان را که معتقدند پذیرش تشیع از سوی ایرانیان به خاطر انتساب ائمه به پادشاهان ساسانی و احترام ایرانیان به ائمه برای حفظ فرهنگ ایرانی زیر پوشش تشیع بوده است را رد می کند و می نویسد:

چگونه است که ایرانی به خود یزدگرد پناه نمی دهد، ولی بعداً اهل بیت پیامبر(ص) را به خاطر پیوند با یزدگرد مکرم می شمارد؟ به فرض که مسلمانان ایرانی در قرون اولیه اسلام مجبور به مخفی کردن احساسات خود در زیر پرده تشیع بودند؛ چرا پس از دو قرن که استقلال سیاسی یافتند، از اسلام دست برنداشته و به کیش قبلی خویش بازنگشتند؟ شهربانو مقام و موقعیتی بالاتر از مادران سایر ائمه اطهار ندارد و از زاویه تاریخ، اصل داستان شهربانو و ازدواج او با امام حسین(ع) و ولادت امام سجاد(ع) از شاهزاده ایرانی مشکوک است. نکته آخر این که این مطلب زمانی می تواند درست باشد که شیعه منحصر به ایرانی ها باشد و حال آن که غیرایرانی های شیعه نیز بسیار هستند، برای تشیع آن ها چه دلیلی وجود دارد؟
۴-فرانسوا توال(François Thual) صاحب کتاب ژئوپلتیک شیعه معتقد است جهان تشیع پس از قرن ها خواب و تجزیه در حال بیداری است و در مقابل جهان غرب به پا خاسته است به اعتقاد او، برنامه ظاهری مذهب شیعه زندگی در انتظار بازگشت امام غایب همراه با مبارزه به خاطر عدالت بر روی زمین است.
@eshkabar
ارسال شده توسط:Ahmad Rajabzadeh
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن