⭕ از مهسا تا محسن! جایگاه ویژه و تاثیرگذار افکار عمومی،

⭕ از مهسا تا محسن!

جایگاه ویژه و تاثیرگذار افکار عمومی، حاکمان کشورها را به فکر توجه و آگاهی بیش از پیش از چگونگی قضاوت دیگران در زمینه فعالیت ها و اقداماتشان انداخته است. تا جایی که «توماس هابز» می گوید: «افکار عمومی اداره کننده واقعی جهان است.»

بنابراین رفتارهای تبلیغاتی، رجزخوانی ها در برابر داخلی ها و خارجی ها و بی اعتنایی به افکار عمومی جهانی برای نظام های سیاسی در کوتاه مدت باعث سست شدن پایه های مشروعیت و مقبولیت و در دراز مدت موجب سقوط و اضمحلال آنها می شود. تا جایی که بعضاً افکار عمومی ممکن است در یک مقطع زمانی خاص تمامیت و موجودیت یک نظام سیاسی را به چالش بکشاند.

از همان اواخر شهریورماه که ماجرای فوت #مهسا_امینی بازتاب گسترده جهانی پیدا کرد و شخصیت های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی پرطرفدار در اقصی نقاط دنیا به درست یا غلط ، علیه جمهوری اسلامی ایران موضع گرفتند به عزیزان دست اندرکار توصیه کردیم که مراقب اوضاع باشید. #افکار_عمومی داخلی و جهانی را دست کم نگیرید. اپوزیسیون جمهوری اسلامی ، بعد از چهل و چند سال مبارزه علیه ما، شیوه ها و شگردهای تحریک احساسات و عواطف مردم و حاکمان کشورها را به خوبی می داند و اگر تدبیر مطلوبی صورت نگیرد، مدیریت این بحران به سختی انجام خواهد شد. نه تنها گوش شنوایی نبود بلکه با اتهام ترسو، بزدل، بی بصیرت، ضعیف الایمان و… طردمان کردند.

حالا با #اعدام_عجولانه #محسن_شکاری ، بر آتش زیر خاکستر این بحران دمیده شد و شعله های این خشم جهانی در حال شعله ورترشدن است. #اینفلوئنسرهایی با تعداد دنبال کننده به اندازه جمعیت چندین کشور در حال تبلیغ علیه جمهوری اسلامی ایران هستند. اپوزیسیون با نزدیک تر شدن به سیاستمداران و تصمیم سازان کشورها، آنها را به واکنش به اعدام محسن شکاری و اعدام های احتمالی بعدی می کند. و متاسفانه باز هم تصمیم گیرندگان ما در سه قوه ، با بی اعتنایی به افکار عمومی داخل و خارج از کشور ، تصمیمات عجیب و غریب می گیرند.

اشکال در کجاست؟
حضرت امام خمینی رحمه الله علیه با تاکید و با این استدلال که تجارب دنیا هم این را می گوید بر عدم دخالت نظامیان در سیاست و پرداختن به وظایف ذاتی تاکید فرمودند. ولی متاسفانه اکنون با گذشت ۳۳ سال از رحلت آن عزیز سفرکرده، دقیقا برعکس، از دخالت غیرنظامیان در سیاست جلوگیری می شود.

به مدیران ارشد #وزارت_کشور و #استانداری ها توجه کنید. به ندرت مدیر غیرنظامی تاثیرگذار در این وزارتخانه سیاسی ملاحظه می کنید.

طبیعی است با تفکر نظامی و امنیتی و عدم توجه به نظرات کارشناسان و متخصصین حوزه های علوم اجتماعی، علوم سیاسی ، روابط بین الملل ، روانشناسی اجتماعی و… تصمیماتی برای حفظ نظام اتخاذ شود که نقض غرض بوده و دامنه و شدت بحران را پیچیده تر نماید.

دوست عزیز مسئول و مدیر بلند پایه ای که سوم مهرماه وقتی اظهار نگرانی از فضای منفی بین المللی که علیه ایران شکل کرفته, داشتم و خواستار سعه صدر و برخورد معقولانه تر می کردم، با طعنه و کنایه به بنده می گفت:
«یزدانیان کجای کاری؟ بحران تمام شد! و…»
امیدوارم حالا پس از حدود سه ماه و خسارت ۱۷۰۰ هزار میلیاردی به کشور اندکی از آن اهمیت #افکار_عمومی و تصویری که از ایران به جهان مخابره می شود را درک کرده باشد.

به قول قیصر امین پور:
ناگهان چقدر زود دیر می شود…

گاه نوشت حمید یزدانیان
T.me/hamid_yazdanian
@eshkabar
ارسال شده توسط:Ahmad Rajabzadeh
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن