‌‌‌‌✨ از بذرپاشی تا بهره برداری گیاه کماه (آنغوزه) ➖ توسط

‌‌‌‌✨ از بذرپاشی تا بهره برداری گیاه کماه (آنغوزه)
➖ توسط بهره بردار  شبانی
⛰ ارتفاعات #کوه_مهرگانی
◽️ منطقه کال گز #ده_محمد

گیاه کماه از گیاهان خود رو منطقه ده محمد می باشد که در کوه های این منطقه رویش می کند

رویش گیاه کماه یا همان آنغوزه در منطقه #ده_محمد بیشتر از اوایل اسفند شروع شده و تا اواسط فروردین ماه ادامه می یابد . بعد از آن دوره خواب بوته  آغاز و تا بهار سال آینده به طول می انجامد .

گفتنی است این گیاه در طی حدود ۴ تا ۶ سال از رشد تولید بذر ندارد . به همین دلیل همه ساله توسط بهره برداران بذر پاشی  این گیاه همانطور که در ویدئو مشاهده کردید انجام می شود که به تکثیر و بقای این گیاه با ارزش کمک شایانی می شود .

➖در سال آخر حیات گیاه رشد زایشی خود را جهت تولید بذر آغاز می کند و با شکل گرفتن اندام های زایشی اصلاحا گل دادن گیاه همراه می شود که به آن  #قرنه می گویند .

بهره برداری از این گیاه با ارزش توسط بهره برداران چندین مرحله دارد که در ادامه به آن می پردازیم .

۱⃣ با زرد شدن برگ ها و شروع دوره خواب این گیاه بهره برداران با گذاشتن تکه سنگی بر روی برگ که به این مرحله و اقدام #تِحْ_کردن کماه می گویند ؛ تا خشک شدن کامل برگ ها چند هفته ای را صبر میکنند عمل سنگ گذاشتن بر روی برگ بخاطر این هست که با توجه به اینکه برگ گیاه بسیار ضعیف می باشد بعد از خشک شدن توسط بادهای موسمی به راحتی از جا کنده می شود با این عمل مکان رویش گیاه گم نشود .

۲⃣ بعد از عمل تِح کردن عمل #کول_کردن گیاه را به شکلی که در ویدئو مشاهد کردید انجام می گیرد در این مرحله خاک های اطراف ساقه گیاه را کنار زده و با استفاده از سنگ پوششی در جهت شمال برای گیاه ایجاد میکنند که در معرض تابش نور خورشید قرار نگیرد و از باد های سوزان تابستان (تف باد) در امان باشد .

۳⃣ سپس بعد از مرحله کول کردن شروع به #برش_زدن ساقه کماه ( #کِشْته ) با وسیله ای خاص بنام #دسکله معمولا به قطر یک سکه در فواصل معین زمانی اقدام می نمایند که همزمان با برش زدن در زمانهای مشخص شیره ای از ساقه این گیاه ترشح می شود که آن را جدا از ساقه در ظرفی نگهداری و بعد از پایان عملیات بهره برداری که حدود ۳ الی ۴ ماهی طول میکشد  هم ساقه ( #کِشْته ) و هم #شیره این گیاه را  مجریان طرح در منطقه از بهره برداران  جمع آوری و خریداری می نمایند .

این گیاه با توجه به خواص بسیار زیاد  در مصارف دارویی  از آن استفاده می شود .

@eshkabar
ارسال شده توسط:Ahmad Rajabzadeh
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن