مهدی یزدانیان در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان

مهدی یزدانیان در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «بت‌سازی و بت‌پرستی در زمین فوتبال» نوشت:

در دیدار پرتغال مقابل صربستان بود، که در واپسین دقایق کریس رونالدو ضربه‌ای به سمت دروازه حریف زد و در حالی که توپ به نظر می‌رسید از خط دروازه عبور کرده است اما داور آن را گل اعلام نکرد تا در نهایت پس از اتمام بازی کریستیانو رونالدو با عصبانیت بازوبند کاپیتانی خود را بر زمین بکوبد.

به نقل از سایت گل، پس از این ماجرا یکی از کارکنانی که در ورزشگاه حضور داشته است، این بازوبند را برداشته و در اختیار یک موسسه خیریه قرار داده است.حالا این موسسه می خواهد از حراج و فروش این بازوبند هزینه‌ی درمان و جراحی یک نوزادی که مبتلا به بیماری نخاعی و عضلانی است استفاده کند.

این قسمت ماجرا که فوتبال حرفه‌ای تجارت شده است را به ناچار می‌توان پذیرفت ولی تصور ماجرای عصبانیت این بازیکن و حواشی‌اش دردناک است، یعنی یک کودک از سرریز هیجانات یک بازیکن قرار است نجات پیدا کند. خاک بر سر این دنیا و نظام سرمایه داری‌اش که تفاوت انسان‌ها در آن اینقدر وسیع است، کودکی با بیماری مبارزه می‌کند و می‌جنگد و آخر شاید با هزار رنج از دنیا برود و شاید شانس بیاورد و بازوبند تف مالی شده و عرقی رونالدو نجاتش دهد.

این کودک در دنیای واقعی با رنج و بیماری می‌جنگد و رونالدو در زمین فوتبال می‌جنگد و اگر دو تا توپ وارد دروازه حریف کند، برگی بر افتخاراتش و بر ثروتش افزوده می‌شود و در حالی که هیچ اتفاق خاصی در عالم واقعیت نیفتاده است (مقایسه کنید با اندیشمندی که دائما برای تعالی انسان تلاش می‌کند و آخر در گمنامی می‌میرد) و این کودک و میلیاردها انسان دیگر، با رنج این دنیا مبارزه می‌کنند و می‌جنگند و می‌میرند و دستی نیست که آنها را نجات دهد . چون بازوی این دست، نظام سرمایه‌داری است. نظام سرمایه داری که از ورزش هم صنعت تجاری می‌سازد.

عدالت بر همه مسائل مقدم است. بر دین، دموکراسی، و هر موضوعی که در ارتباط با زندگی جمعی انسان‌ها است. اگر دین می تواند در خدمت ظلم قرار گیرد، دموکراسی هم می‌تواند در خدمت نظام سرمایه‌داری ضد عدالت قرار گیرد. دین و دموکراسی می‌تواند ابزار باشد ولی عدالت، مفهومی بر خاسته از وجدان و فطرت انسان است. عدالت ابزار نیست، هدف است. به خلاف دین و دموکراسی و هر مسئله‌ای که با زندگی جمعی انسان‌ها در ارتباط است. به جای تمرکز بر دموکراسی بر عدالت متمرکز شویم و جوانب آن را بررسی کنیم و این مفهوم را گسترش دهیم.
@eshkabar
ارسال شده توسط:Ahmad Rajabzadeh
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن