نماز جمعه این هفته عشق‌آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین

نماز جمعه این هفته عشق‌آباد به امامت حجت الاسلام والمسلمین تهرانی پور امام جمعه عشق آباد اقامه شد
✅حجت الاسلام والمسلمین تهرانی پور امام جمعه عشق آباد در ابتدای در ابتدای سخن بعثت حضرت رسول اکرم ص وایام الله مبارک دهه فجر وپیشاپیش اعیاد شعبانیه را به همه مومنین ومومنات تبریک وتهنیت عرض نمود.
❇️وی در ادامه افزود در این ایام مبارک دو مطلب مهم را همواره باید محور برنامه‌های انقلاب و نظام اسلامی دانست.
◀️اول: ضرورت حضور مردم در صحنه انقلاب، تا این قیام الهی همچنان زنده بماند، چون خداوند وظیفه مردان با ایمان را چنین ترسیم فرمود: «اِنَّمَا المُؤمِنونَ الَّذینَ ءامَنوا بِاللهِ وَ رَسولِهِ وَ اِذا کانوا مَعَهُ عَلی اَمرٍ جامِعٍ لَم یَذهَبوا حَتّی یَستَأذِنوهُ اِنّ الَّذینَ یَستَأذِنونَکَ اُولئِکَ الَّذینَ یُؤمِنونَ بِاللهِ وَ رَسولِه» -مردان با ایمان و مؤمنان راستین کسانی‌اند که از لحاظ اعتقاد، به خدا و پیامبر او ایمان آورده باشند و از حیث عمل، هرگاه مطلب مهمّ اجتماعی و حکم جامع امّت اسلامی فرا رسد، هرگز صحنه را رها نمی‌کنند؛ حتّی اگر معذور باشند، بدون تحصیل اذن رهبر مسلمانان از صحنه اجتماع خارج نمی‌شوند. مؤمنان معذور که با اذن قبلی غیبت می‌کنند، دارای ایمان واقعی به خدا و پیامبرنداز این آیه کریمه چنین برمی‌آید که حضور مردم در مجامع سیاسی و مانند آنها متمّم ایمان آنان و بدون آن ایمانشان ناقص است، بنابراین وظیفه مردم همانا حضور در صحنه‌های اجتماع دینی است.
◀️دوم: اگر مردم در صحنه سیاست و اجتماع دینی حاضر نبوده و نسبت به سرنوشت نظام حاکم بی‌تفاوت باشند و با پندار جدایی دین از سیاست یا رفاه‌طلبی یا بهانه‌های دیگر از حضور در صحنه محروم گردند، آن نظام سرنگون خواهد شد و رقیب خون‌آشام آن چیره می‌گردد، چنان‌که حکومت حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) و امام حسن (علیه السلام) نشانه خوبی برای این تجربه تلخ است، زیرا گرچه رهبر معصوم مُفتَرَضُ الطّاعه از نظام الهی بود، مردم بر اثر اختلاف داخلی به جنگ با یکدیگر مشغول شدند؛ یا بر اثر عدم احساس وظیفه، انزوا را اختیار کردند، لذا حضرت امیرمؤمنان (علیه السلام) از آنها خسته شد و به خداوند شکایت برد و در نیایش ویژه از خدا درخواست کرد، تا او را از مردم بگیرد و مردم را نیز از او جدا کند (فَأَبْدِلْنِی بِهِمْ خَیراً مِنْهُمْ وَ أَبْدِلْهُمْ بی‌شَرّاً مِنِّی (نهج البلاغه، خطبه۷۰)) و جریان شکست حکومت حضرت امام مجتبی (علیه السلام) نیز توضیح نمی‌خواهد، پس نمی‌توان به‌حق‌بودن نظام حاکم و قدرت رهبری بی‌بدیل امام معصوم (علیه السلام) قناعت کرد، بلکه حضور مردم که پایگاه و پشتوانه مستحکم نظام اسلامی‌اند ضروری است.

❇️ایشان در ادامه افزود خداوند سبحان دو مطلب را صریحاً به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم اعلام کرد:
◀️۱. اگر خدا و مردم در صحنه باشند، نظام اسلامی را بس است و نیازی به چیز دیگر نیست: «یاَیُّهَا النَّبِی حَسبُکَ اللهُ و مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ المُؤمِنین» ؛‌ ای پیامبر! بس است تو را خدا و کسانی‌که از مؤمنان از تو پیروی کردند.
◀️۲. اساس توحید بر آن است که چیزی همتای خداوند و در ردیف خدا نیست، بنابراین حضور مردم هرگز همتای بودن خدا و نصرت الهی نیست، بلکه مردم نیز سربازان الهی‌اند و زمام آنها به‌دست خداوند است و هرگاه صلاحیّت یاری دین را تحصیل کنند و از غرور و نیرنگ دنیا آزاد شوند، خداوند آنها را توفیق خاصّ عطا می‌کند، تا مدافعان واقعی اسلام باشند و رهبر مسلمانان را یاری کنند: «هُوَ الَّذی اَیَّدَکَ بِنَصرِهِ وبِالمُؤمِنین»
آیه «هُوَ الَّذی اَیَّدَکَ بِنَصرِهِ وبِالمُؤمِنین» به این معنا است که خداوند پیامبر را از دو راه کمک کرد: امداد غیـبی و هدایت مردم به سوی آن حضرت و دعوت مؤمنان به یاری ایشان؛ یعنی اگر مردم در صحنه آمده و حضور آنها مؤثّر بوده، بر اساس توحید، طبق امداد الهی بوده است، پس مردم هرگز همتای خدا نیستند، بلکه در تحت هدایت الهی، توفیق یاری دین را در شرایط خاصّ فراهم می‌کنند.
ادامه در خبر بعدی
ارسال شده توسط:علی رجب زاده
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن