در سحرگاه ۵اردیبهشت۵۹ در #طبس چه اتفاقی افتاد؟ نیمه شب پنجشنبه

در سحرگاه ۵اردیبهشت۵۹ در #طبس چه اتفاقی افتاد؟

نیمه شب پنجشنبه ۴ اردیبهشت شش فروند هواپیمای ۱۳۰-C و هشت فروند هلی کوپتر نفربر از عرشه ی ناو هواپیما بر NIMITZبرخاستند و با پرواز در ارتفاع کم، راهی ایران شدند.

یک گروه ۹۰نفره از کماندوهای آمریکایی که از ماهها قبل در صحرای مصر برای آزادی گروگان های تسخیر لانه جاسوسی و انجام عملیات نظامی در چند نقطه استراتژیک تهران آموزش دیده بودند در این هواپیما ها حضور داشتند.

قرار بود تمام ناوگان در صحرای طبس فرود آورند ، سوختگیری کنند و از این نقطه کماندو ها با هلکوپترهای اسب آبی که مجهزترین هلکوپتر های آن دوره بودند راهی تهران شوند و عملیات پنجه عقاب صورت بگیرد .

۲ هلکوپتر در مسیر کرمان بدلیل نقص فنی ناشی از توفان شن ، از ادامه عملیات بازماندند.

در هر صورت، شش فروند هواپیمای ۱۳۰-C  و شش فروند هلی کوپتر در محل مورد نظر واقع در صحرای طبس در تاریکی شب فرود آمدند.
یکی دیگر از هلی کوپترها در حال سوخت گیری برای اجرای مرحله ی بعدی عملیات، دچار نقص فنی شد.
با از کار افتادن این هلی کوپتر، تمام برنامه های امریکایی ها به هم خورد زیرا با محاسباتی که انجام داده بودند، برای انجام مرحله بعدی عملیات حداقل به شش فروند هلی کوپتر نیاز داشتند..

موقعیت به ناو نیمیتز و از آنجا به کاخ سفید گزارش شد و از رییس جمهور کسب تکلیف شد.
کارتر دستور توقف عملیات و عقب نشینی را صادر کرد؛ اما آن هنگام که امریکایی ها قصد بازگشت کردند، توفانی از شن برخاست، هواپیماها و هلیکوپترهای امریکایی، در حال برخاستن از زمین دچار مشکل شدند.
یک هواپیما و یک فروند هلی کوپتر با هم برخورد کردند و هر دو آتش گرفتند.

جالبست بدانید که شبی که عملیات در آن به وقوع پیوست مهتابی بود و معمولاً در این شب ها از توفان و بادهای تند خبری نیست و افزون بر این، بر اساس پیش بینی های علمی اداره ی هواشناسی امریکا، در شب عملیات، هوای کویر توفانی نبوده است! :
در این حادثه ۸ کماندو آمریکایی دراثر این برخورد کشته شدند.

فردای آن روز توسط چند فروند هواپیمای نظامی ایران بنا به دستور بنی صدر (رییس جمهور نفوذی ایران ) و زیر نظر آمریکا با هدف نابودی مدارک و هلکوپترهای فوق مدرن بجا مانده، منطقه بمباران شد .
در این بمباران محمد منتظر قائم ، فرمانده سپاه یزد ، شهید شد .

توجه:
در چند سال اخیر شایعاتی غیر معتبر و فاقد منبعی در فضای مجازی مبنی بر دست داشتن شوروی در این اتفاق مطرح شده است ولی باید بدانید که:
⚠️ اولا در محل حادثه شاهدان عینی که سرنشینان یک اتوبوس یزدی بودند و بنا به تقدیر به اسارت نظامیان آمریکایی درآمده بودند حضور داشتند.
⚠️دوما ؛ نه آمریکا و نه روسیه این شایعه را تایید نکردند .
⚠️سوما ؛ در خاطرات فرمانده آمریکایی عملیات ؛ در شرح حادثه به هیچ عملیات نظامی خارجی اشاره نشده و صراحتا بیان میکند که ما درگیر شنهای طبس شدیم.
عشق آباد خبر
@eshkabar

اطلاعات و تصاویر بیشتر را در لینک ذیل بخوانید :

http://www.tabasenc.ir/5-%d8%a7%d8%b1%d8%af%db%8c%d8%a8%d9%87%d8%b4%d8%aa-1359-%d8%b3%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%b2-%d8%b4%da%a9%d8%b3%d8%aa-%d8%a2%d9%85%d8%b1%db%8c%da%a9%d8%a7-%d8%af%d8%b1-%d8%b7%d8%a8%d8%b3/
ارسال شده توسط:۰۹۱۳۲۵۰۲۰۳۹ علی رجب زاده
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن