وارده به عشق آباد خبر متاسفانه این روزها اگر ساعتی در

وارده به عشق آباد خبر
متاسفانه این روزها اگر ساعتی در ابتدای روستای ون بنشیند حتما با عبور موتو سوارانی روبرو می شوید که غالبا دو تا سه کیسه بزرگ به همراه خود از کوهها و مراتع روستای ون باز می گردند. بله درست حدس زدید اکثرا از برداشت آویش بر میگردند‌ . اما چند نکته :
در پی خشکسالی های اخیر دیگر رمقی برای بوته های آویشن باقی نمانده که قابل برداشت باشد. همچنین بیش از ۷۰ درصد این گیاه دارویی نابود شده است.
حفظ مراتع با کدام ارگان است ؟ ایا منابع طبیعی . ما که تلاشی از این اداره برای حفظ منابع طبیعی ندیدیم.
اکثر افراد برداشت کننده آویشن ادعا میکنند که برای آقای غ…. کار میکنند و گویا ایشان مجوز بهره برداری از مرتع را دارند. عجب. !!!
آیا اداره منابع طبیعی باید حافظ این گونه های دارویی و مرتعی باشد یا خود این اداره نیز در تاراج این گیاهان نقش داشته باشد؟.
برداشت گیاهان دارویی اصول و قواعدی دارد و به آموزش و زمان مناسب نیاز دارد . اکنون که زمان گلدهی این گیاه است برداشت کار اشتباهی است و گل این گیاه به هیچ عنوان داری ماده موثره نمی باشد.با این گونه برداشت مخرب تا چند سال دیگر اثری از این گیاه دارویی باقی نمی ماند.
نکته آخر آیا با برداشت آویش اشتغالی ایجاد می شود ؟ خیر . فقط افراد دلال و سود جو به منفعت هنگفتی می رسند . به قیمت نابودی مراتع و گیاهان دارویی که سرمایه ملی همه ماست و آیندگان به خاطر نابودی این گونه های گیاهی با ارزش ما را نخواهند بخشید.
اگر به حفظ منابع طبیعی و گیاهان دارویی علاقمند هستید این مطلب را نشر بدهید.
✍مهندس نجفی.
@eshkabar
ارسال شده توسط:۰۹۱۳۲۵۰۲۰۳۹ علی رجب زاده
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن