#اطلاعیه شبکه دامپزشکی شهرستان طبس درباره تب خونریزی دهنده #کریمو_کنگو

#اطلاعیه شبکه دامپزشکی شهرستان طبس درباره تب خونریزی دهنده #کریمو_کنگو

به اطلاع عموم همشهریان عزیز می رساند:با توجه به قرار گرفتن در فصل مناسب زاد و ولد و فعالیت کنه ها که ناقل بیماری خطرناک وکشنده تب خونریزه دهنده کریمه کنگو می باشند احتمال بروز و انتشار این بیماری افزایش می یابد.

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در دام بدون علائم است،در اثر عفونت خونی تب خفیف به مدت یک هفته یا کمتر در دام دوام می یابد و کنه آلوده به عنوان ناقل بیماری ویروس بوده و انسان به شدت در معرض ابتلا به این بیماری از طریق گزش کنه یا تماس با ترشحات خونی دام آلوده می باشد.

علائم بیماری در انسان تب ناگهانی ،بدن درد ،کوفتگی ، ضعف ، سردرد ،درد شدید عضلات ، بی اشتهایی ، درد پشت حدقه چشم ، ترس از نور، تهوع ، استفراغ ، گلو درد ، دل درد تغییرات خلقی مثل بیقراری و افسردگی علائم خونریزی از روز ۳ تا ۶ روزشروع می شود.
خونریزی در مخاط ، خط زیر بغل ، محل های تزریق خونریزی از اعضای مختلف بدن مثل بینی ، لثه ، مجاری ادراری ،روده ، رحم و…می باشد.

به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید از مصرف گوشت تازه خودداری شده و لاشه گوشت پس از ذبح تا ۲۴ ساعت و آلایش آن تا ۴۸ ساعت در دمای یخچال ( صفر تا چهار درجه( قرار گیرد.
سمپاشی و بهداشتی نمودن جایگاه دام و حمام دادن دام جهت کاهش جمعیت کنه‌ها، مصرف مواد ضد عفونی به منظور گندزدایی محیط آلوده به خون و ترشحات بیمار و دام آلوده، خودداری از خرید گوشتهای فاقد مهر دامپزشکی (کشتار غیر مجاز)، استفاده از لباس کار، چکمه و دستکش هنگام مراجعه به دامداری را از جمله راه های پیشگیری از بروز این بیماری است.

✍روابط عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان طبس
@eshkabar
ارسال شده توسط:۰۹۱۳۲۵۰۲۰۳۹ علی رجب زاده
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن