‍ مبارزه باسن گندم در۱۷۵ هکتار ازمزارع گندم شهرستان طبس به

‍ مبارزه باسن گندم در۱۷۵ هکتار ازمزارع گندم شهرستان طبس

به گزارش روابط عمومی معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان طبس در سال زراعی ۹۸/۹۷ مبارزه شیمیایی با آفت سن گندم در ۱۷۵ هکتار از مزارع گندم شهرستان طبس اجرایی شد.
آقای بخشایی معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس گفت: با عنایت به اهمیت گندم به عنوان محصول استراتژیک و خودکفایی در این محصول و نقش بسیار مهم آن در تامین امنیت غذایی، این معاونت با فعال کردن شبکه های مراقبت بخش دولتی و خصوصی و پایش مداوم آفت سن گندم بدنبال تولید محصول گندم با درصد پایین سن زدگی است.
معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس با اشاره به رصد تمامی مزارع گندم شهرستان توسط کارشناسان شبکه مراقبت اظهارداشت: تمامی مراحل آفت سن گندم از جمله سن مادری، تخم وپوره توسط شبکه مراقبت رصد می‌شود و به محض رسیدن جمعیت آفت به مرحله زیان اقتصادی عملیات سم‌پاشی علیه سن گندم در مزارع این شهرستان اجرایی می‌شود و با توجه به اینکه مبارزه با این آفت مهم وخطرناک حتما باید با نظارت کارشناسان و طبق دستورالعمل سازمان حفظ نباتات کشور انجام گیرد و زمان دقیق مبارزه نیازمند تورزنی های مستمر از مزارع می باشد،
وی افزود: در سال زراعی جاری از اوایل اسفندماه همزمان با گرم شدن هوا وخروج آفت از اماکن زمستانگذران، حشره کامل ( سن مادری ) جهت تغذیه وتخم ریزی به مزارع گندم شهرستان هجوم آورده و اعضای شبکه مراقبت گندم شهرستان در ماههای اسفند، فروردین واردیبهشت ماه با بازدیدهای چشمی وتورزنی مزارع گندم و جو(در سطحی معادل ۴۰۰۰هکتار) اقدام به ردیابی و نرم گیری این آفت در مزارع نموده و درمزارعی که جمعیت آفت به نُرم مبارزه رسیده بود توصیه موکد به سمپاشی به کشاورزان انجام شد.
وی تاکید کرد : مبارزه با این آفت ، حتماً باید با نظارت کارشناسان و در زمان مناسب انجام شود تا هم از استفاده بیش از حد سموم و خسارت به محیط زیست جلوگیری شود و هم کارایی و اثربخشی استفاده از سموم افزایش یابد.
وی با بیان اینکه مراکز خرید، گندم عاری از هر گونه آلودگی، سالم و پاک را خریداری می‌کنند که در همین زمینه لازم است کشاورزان با مراجعه به مراکز خدمات جهاد کشاورزی و کلینیک‌ گیاه‌پزشکی از خسارات وارده به مزارع خود جلوگیری کنند.
وی یادآور شد حد قابل تحمل سن زدگی دانه های غلات ۲ درصد بوده و محصولی که بیشتر از این میزان دانه سن زده داشته باشد فاقد کیفیت نانوایی بوده و مراکز خرید ،گندم بیشتر از این مقدار سن زدگی را خریداری نمی کنند.
شایان ذکر است در سال گذشته نیز با توجه به پایش و مبارزه به موقع علیه آفت سن گندم ، محصول تولیدی شهرستان با درصد پایین سن زدگی ، به مراکز خریدو سیلوهای استان حمل و تحویل گردیده است
@eshkabar.
ارسال شده توسط:Ahmad Rajabzadeh
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن