بیانیه شماره ۱ آزمایشگاه پژوهشی فضای سایبر دانشگاه تهران در

بیانیه شماره ۱ آزمایشگاه پژوهشی فضای سایبر دانشگاه تهران در خصوص سانحه دلخراش هواپیمای مسافربری اوکراینی

ملت شریف و بزرگ ایران عزیز؛
به‌دنبال سانحه‌ی دلخراش هواپیمای مسافربری ایران ـ اوکراین که باعث داغی بزرگ بر پیکره‌ی ملت عزیز و به‌خصوص جامعه‌ی علمی و دانشگاهی شده و سوگ شهادت پرافتخار سردار رشید اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی را دوچندان کرده است، ضمن عرض تسلیت به بازماندگان و خانواده‌های شریف شهدای این سانحه و ملت بزرگ ایران؛ در خصوص چگونگی وقوع این سانحه از جنبه‌ی فنی و تخصصی، موارد زیر به اطلاع می‌رسد:

با اتکا به بیانیه‌ی ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و توضیحات سردار سرتیپ پاسدار حاجی‌زاده فرمانده‌ محترم نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تاریخ ۲۱ دی ۱۳۹۸ و همچنین با عنایت به اسناد راهبردی ایالات متحده‌ی آمریکا و بررسی علمی و فنی موارد مشابه نظیر خطای سامانه‌ی پدافند موشکی سوریه در سال ۲۰۱۸، شلیک موشک به هواپیمای MH-17 مالزی بر فراز اوکراین در سال ۲۰۱۴ و حمله‌ی سایبری به هواپیمای AC130s و EC130s آمریکا توسط روسیه در سال ۲۰۱۸؛ این نتیجه‌ی علمی با قطعیت اعلام می‌شود که سانحه‌ی رخ داده به‌دلیل اعمال عملیات فریب بر سیستم فرماندهی و کنترل سامانه‌ی پدافند موشکی ایران واقع شده و نقش خطای انسانی در آن منتفی است.

از سوی دیگر بررسی تجهیزات جنگ سایبری ارتش آمریکا نظیر هواپیماهای «آواکس» و «ریوِت جوینت» حاکی از آن است که موارد مذکور اساساً به‌منظور چنین اقداماتی طراحی، تولید و به‌کارگیری شده است و این تجهیزات در اغلب منازعات نظامی از سوی ارتش جنایتکار آمریکا مورد استفاده قرار گرفته‌اند.به نظر می‌رسد این بار نیز آمریکا در قالب یک عملیات نظامی سایبری با چنین اقدامی باعث شده که هواپیمای مسافربری به‌عنوان موشک کروز در سامانه‌ی پدافند، شناسایی شده و مورد هدف واقع شود.

به‌طور دقیق‌تر علت وقوع عملیات فریب فرماندهی و کنترل که ریشه در دانش سایبرنتیک دارد، استفاده‌ی تمامی کشورها از استانداردهای بین‌المللی در حوزه‌ی محاسبات، ارتباطات و کنترل است که موجب می‌شود علی‌رغم طراحی و تولید سامانه‌های پدافند موشکی توسط کشورهای مختلف، حفره‌ی فنی برای ایالات متحده‌ی آمریکا ـ که طراح استانداردهای بین‌المللی و پروتکل‌های مربوطه است ـ همواره باز و دسترس‌پذیر باشد. به‌عبارت دیگر اگر تمامی اجزای یک سامانه‌ی پدافند موشکی و به‌طور کلی هر سامانه‌ی مبتنی بر C4I به‌صورت کاملاً بومی طراحی و تولید شود اما از استانداردهای بین‌المللی (پروتکل‌های عمومی) برای عملکرد آن استفاده گردد، ظرفیت تهدیدپذیری سامانه به‌میزان چشمگیری افزایش می‌یابد.

بر این اساس در شرایط مشابه هر کاربر انسانی همان اقدامی را انجام خواهد داد که در سانحه‌ی اصابت موشک به هواپیمای مسافربری اوکراین واقع شد، زیرا این خطا نه به‌دلیل اشتباه در تصمیم‌گیری بلکه به‌دلیل اعمال عملیات فریب فرماندهی و کنترل بر سامانه‌ی پدافند موشکی واقع شده است. از این رو مسئولیت سانحه‌ی تأسف‌بار رخ داده به‌صورت مستقیم متوجه رژیم جنایتکار آمریکاست و این جنایت بزرگ نیز به سیاهه‌ی جنایت‌های بی‌پایان این ام‌الفساد قرن اضافه می‌شود.

اطلاعات، توضیحات و مستندات تکمیلی در خصوص مطالعات انجام شده متعاقباً و طی بیانیه‌های بعدی اعلام خواهد شد.
عشق آباد خبر
@eshkabar
ارسال شده توسط:۰۹۱۳۲۵۰۲۰۳۹ علی رجب زاده
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن