لزوم پیوند علم و دین ✍مهدی یزدانیان ۱- گروهک تروریستی

لزوم پیوند علم و دین

✍مهدی یزدانیان

۱- گروهک تروریستی فرقان دست به ترور زده بود و افرادی تاثیرگذار در روند جمهوری اسلامی مانند آیت الله مطهری را به شهادت رسانده بود، بیست و هفتم آذر ماه سال ۵۸ بود که شخصیت مهم دیگری را هدف قرار داد و او را مقابل دانشکده الهیات دانشگاه تهران به شهادت رساند و این شهید  آیت الله دکتر محمد مفتح بود

حجت الاسلام و المسلمین محمد هادی مفتح، فرزند شهید در خاطره ای از پدر درباره جذب حداکثری جوانان و دانشجویان اینگونه گفته است:

 جوانان از طبقات مختلف، به خصوص دانشجویان، زیاد به منزل ما رفت و آمد داشتند. شهید مفتح با آنها برخورد بسیار ملاطفت آمیزی داشتند و اشتباهاتشان برای ایشان قابل اغماض بود یکی از دوستان وی نقل می کند قبل از انقلاب یک بار مسجد قبا بودم و بعد از نماز عده ای با شهید مفتح نشسته بودیم و جوانی که خیلی سر و شکل مناسبی نداشت، بعد از نماز آمد و بی مقدمه گفت: “حاج آقا!این کار حلال است یا حرام؟” شهید مفتح جواب می دهند که”نه! همه اش حرام نیست.” آن زمان این صحبت برای ایشان خیلی عجیب بوده و از شهید مفتح می پرسند که چطور چنین جوابی داده اند. شهید مفتح می گویند این جوان به هر حال آمده بود و اگر قرار باشد من بالصراحه جواب منفی بدهم دیگر فردا پیدایش نمی شود، ولی با این پاسخ که همه اش حرام نیست، او را جذب می کنیم و به مرور تصحیح می شود. شهید مفتح به هر حال حرف خلاف اسلام نزده بودند، ولی اگر با صراحت و مثل دیگران جواب می دادند، برخی از جوانان را طرد می کردند. ایشان سعی می کردند تا جایی که لطمه ای به هدف نخورد، چندان سختگیری نکنند.
یکی از دلایل دین گریزی نسل جوان امروز ، اکراه و اجبار جوانان و نوجوانان به انجام فرائض الهی است. اعمالی که با شوق و اعتقاد باید انجام شود. چندیست که توفیق حضور در مدرسه و گفتگو با دانش آموزان و اقامه نماز جماعت نصیبم شده است. برایم بسیار لذت بخش است وقتی با دانش آموزان وارد گفتگوی فلسفی می شوم. سطح اطلاعات و سوالاتشان بیشتر از انتظارم بود. وقتی مرا به چالش می کشند بسیار مهیج است و البته من هم تلاش می کنم دانش آموزان را با تفکر نقاد و رعایت انصاف در مسائل پیرامونی آشنا کنم.
تلاش می کنم فضائی فراهم کنم که آزادانه و بدون واهمه سوالاتشان را مطرح کنند. چرا که عدم تقلید در اصول اعتقادی دستور قرآنی است.
۲- شهید بهشتی درباره دکتر شریعتی می گوید ، اگر این شبهات نبود شریعتی ، شریعتی نمی شد. این شبهات باعث شد که او به دنبال پاسخ برود و از منظر فکری رشد کند. اما مشکلی که ما در ارتباط با دانش آموزان پرسشگر با آن مواجه هستیم ، رسوخ کردن این شبهات در فکرشان است و این مسئله سبب تضعیف مسائل اعتقادی شان شده است. آنها به خاطر کنجکاوی ذهنی سالها کانالهای ضد اسلام را مطالعه می کردند و به دنبال پاسخ نرفتند . وقتی این مسئله فاجعه بار می شود که والدینشان نسبت به انجام فرائض الهی و مسائل اعتقادی بی توجه هستند.
۳- مسئله ای که نظام آموزشی ما سالها از آن غافل بوده ، عدم توجه به مسائل اعتقادی و معنوی دانش آموزان است.
خداوند در قرآن کریم می فرماید و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه
یعنی وقتی علم و دانش اثر مطلوب و مثبت دارد که همراه با تزکیه و تربیت نفس باشد. عقلانیت منهای معنویت انسان را غرق در ظلمات می کند. علمی نور است که همراه با ایمان باشد . علم زیبایی اندیشه و ایمان زیبایی احساس است
علم منهای احساس معنوی تاریکی و ظلمت است
لذا
از والدین عزیز تمنا می کنم
اگر آینده فرزندتان برایتان مهم است تلاش کنید فرزند دلبندتان با دو بال علم و دین پرواز کند
آنگاه می شود
شهید دکتر چمران ، مرحوم پروفسور حسابی ، شهید آیت الله مطهری ، شهید آیت الله بهشتی ، شهید آیت الله مفتح ، دکتر مجید سمیعی ،
عبدالسلام فیزیکدان پاکستانی و برنده نوبل فیزیک و………….

موفق و پیروز باشید
@eshkabar
ارسال شده توسط:Ahmad Rajabzadeh
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن