آیا صرفابارورسازی ابرها مقصر وقوع سیل است؟ در سالهای گذشته و

آیا صرفابارورسازی ابرها مقصر وقوع سیل است؟
در سالهای گذشته و هم اکنون هواره شاهد وقوع سیلابهای طبیعی فراوان از جمله سیل اخیر سیستان و بلوچستان و پل دختر و نهبندان و دیگر نقاط از میهنمان بوده ایم. که ضمن وقوع خسارت مزایا و شادابیهایی به مراتب بیش از زیانهای وارده داشته است.
آیا وقت آن نرسیده که بارور سازی ابرها در فی مابین دو کویر لوت و کویر نمک مرکز ایران تا حد فاصل بخش دستگردان و طبس و بشرویه چنین اقدامی صورت گیرد.
آیا وسعت مناطق یاد شده کمتر از دبی می باشد. ( ضمن اینکه به هر سمت و سوی این دو شهرستان بنگریم. فرسنگ ها با کشورهای همسایه فاصله دارد. و احتمال خطر سیلاب و وجود هرگونه اعتراض از جانب همسایه نیز اندک خواهد بود.
شهرستان طبس و خصوصا بخش دستگردان سالیان متوالی و قریب به یک دوره میانگین ۳۰ ساله است که دچار خشکسالی می باشیم. و همین موضوع موجب گردیده است که میانگین محاسبه بارندگی بخش دستگردان حدودا به نصف تقلیل یابد.
آیا وقت آن نرسیده است که جهت جبران خسارات خشک شدن بوته و درختان بنه و بادمشک و قیچ مسئولین چاره اندیشی نمایند. آیا صرفا می بایست خسارت وارده را مد نظر داشته باشیم و ازمنافع صد برابری نعمت بارورسازی ابر ، محروم باشیم.!؟
دبی تنها جایی در جهان نیست که بارورسازی ابرها را انجام می‌دهد.
این روش در کشورهایی از جمله ایالات متحده، فرانسه و استرالیا به طور گسترده استفاده می‌شود.
با این حال، این روش بدون خطرات بالقوه نیست و کارشناسان هشدار می‌دهند که بارورسازی ابرها می‌تواند «تأثیرات فاجعه‌باری» ایجاد کند. و کشورهای یاد شده که بعضا وضعیت بارندگی بهتری از ایران و بخش محروم دستگردان دارند. همچنان به بارورسازی اقدام نموده و نفع بارش را بر زیانهای احتمالی ترجیح می دهند.

به امید روزی که ایران عزیز با وجود دانشمندان و تجارب علمی و پیشرفت دانش بنیان که در بین جوانان و نخبگان وطن اندک هم نیست. و ایران در این زمینه زبانزد دنیا نیزگردیده، بهره و استفاده لازم را بنماییم. و پیشرفت و ترقی در هر زمینه را فدای اندک زیان وارده ننماییم.

عشق آباد خبر
@eshkabar
عشق آباد خبر در پیام رسان ایتا
https://eitaa.com/eshkabar
ارسال شده توسط:علی رجب زاده
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن