فقه منهای اخلاق مهدی یزدانیان ۱- پایبندی به مسائل فقهی بدون توجه

فقه منهای اخلاق

مهدی یزدانیان

۱- پایبندی به مسائل فقهی بدون توجه به مسائل اخلاقی ، بزرگترین آفتی است که جامعه دینی ما گرفتارش است. به زبان ساده ، زیست مسلمان را از برون پررنگ می کند و از درون تهی و خالی. خود را مسلمان می پندارد بدون اینکه زیست مومنانه در زندگی اش نقشی داشته باشد.
می شود مسلمان کافر. یک تناقض. نماز می خواند ولی غیبت هم می کند و کذا تهمت و دروغ و دشنام و کینه و زخم زبان هم در زندگی اش پررنگ است.
از شما می پرسم ، به اعتقادات دینی تان چه نمره ای می دهید ؟ قطعا نمره مان پایین است. چون اگر دارای اعتقاد قوی باشیم به مجموعه احکام شریعت پایبندیم.
عالم محضر خداست ، در محضر خدا نباید گناه کرد

۲- این در حالیست که هدف دین اسلام و سایر ادیان الهی اخلاق محوری بیان شده است.
خداوند در قرآن کریم می فرماید
همانا نماز انسان را از بدی و فحشا دور می کند (۴۵ سوره عنکبوت)
یعنی حاصل نماز باید دوری از گناهان اخلاقی (غیبت و …) باشد.
نبی مکرم اسلام فرمودند ، هدفشان از بعثت و رسالت ، ترویج و تثبیت مکارم اخلاق است.
ولی امروز با نوعی مسلمانی مواجهیم که غیبت و تهمت و بی آبرو کردن را توجیه دینی می کنند…
شنیده اند که بی آبرو کردن مومن مساوی با تخریب خانه خداست . لذا اول با معادلات خودشان ثابت می کنند فلانی مومن نیست تا غیبت و بی آبرو کردنش را مجاز کنند
پناه می بریم به خدا
۳- سوال می شود چرا در بلاد اسلامی خشکسالی است و در بلاد کفر اینهمه آب و آبادانی. مگر روایت نداریم که گناه مانع بارش رحمت الهی و نزولات آسمانی می شود ؟ پاسخ با توجه به تفسیر علامه طباطبایی از اسلام ذکر می شود.
علامه می فرماید اسلام یعنی تسلیم شدن در برابر حق و برقراری عدالت. هرکس با حق عناد ورزد کافر است و پذیرنده حق مسلمان است. پیامبر ، شریعتی الهی و دارای سنت های نیک اخلاقی را (بدون نام مشخص) ترویج فرمودند و این شریعت در طول تاریخ ، اسلام نام گرفت.( در بدو تاسیس مسلم به معنای تسلیم حق بوده است ) البته پذیرش حق ، مستلزم پذیرش نبوت حضرت محمد (ص) و پیروی از سنت ایشان است.
خلاصه این بخش کلام سید جمال است که در بلاد غریبه اسلام دیدم و مسلمان نه و در بلاد اسلامی مسلمان بسیار دیدم و اسلام ندیدم
۴- حسن ختام بحث فقه منهای اخلاق
بزرگترین مراجع دینی که اجتهادشان در مسائل فقهی سرآمد است ، اشتهارشان به اخلاق و معنویت است. حضرت امام خمینی و امام خامنه ای و حضرات آیات بهجت ، صافی ، شبیری ، فاضل ، تبریزی ، وحید (سلام الله علیهم اجمعین من الآن الی یوم الدین )…..
فقه و اخلاق ، دو بال برای پرواز عبودیت است. فقه حافظ هویت مسلمانی ما است. به واسطه آن در کشورهای غیر مسلمان ، مسلمانان را می شناسیم و در طول تاریخ برای مسلمانان ، سپری در مقابل تهاجم فرهنگی بیگانگان بوده است . و از همه مهمتر نماز (مهمترین رکن شریعت)مسئله فقهی است
به فرمایش شهید مطهری ، اسلام کل واحد است. یعنی فقه و اخلاق و عقاید در یک جایگاه است.
از مطلب / برداشت ارجحیت و اشرفیت اخلاق نشود. اخلاق مداری منهای فقه اکبر و اصغر به مرجئه ختم می شود. مرجئه گروهی بودند که امید و اعتقاد را به تنهایی برای سعادتمندی کافی می دانستند.

دم ز راه و رسم سلمان میزنیم

لاف اسلام و مسلمان میزنیم

کاشکی از نسل سلمان میشدیم

لحظه ای یک دم مسلمان میشدیم
@eshkabar
ارسال شده توسط:Ahmad Rajabzadeh
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن