موفقیت کوچک: احیای نُه قنات #قابل_توجه_مسئولین_و_کشاورزان_بخش_دستگردان _______________________ ✳️ منطقه سنجان و کرهرود

موفقیت کوچک: احیای نُه قنات
#قابل_توجه_مسئولین_و_کشاورزان_بخش_دستگردان
_______________________
✳️ منطقه سنجان و کرهرود در اراک دارای یک فضای سبز کم‌نظیر با قنات‌های دارای قدمت طولانی و ارزشمند است. این منطقه به مانند اکثر نقاط ایران دچار مسأله جدی آبی شده بود. نُه قنات مهم آن یکی پس از دیگری خشک یا دچار نقصان شدید آب شده بودند. ما از سال ۹۲ تصمیم گرفتیم مانع این نابودی شویم. این منطقه وسعتی ۷۰۰ هکتاری دارد. سال ۹۲ میزان آب قابل دسترس آن از مجموع قنات‌ها و چاه‌ها حدودا ۲۰۰ لیتر بر ثانیه بود. امروز ۹ اردیبهشت ۹۷ میزان بارش حدود ۶۵ درصد کمتر از سال گذشته و بارش های موثر هم بسیار کم بوده است ولی دبی قنات‌های منطقه به ۵۰۰ لیتر در ثانیه رسیده است.
✳️ همه نُه قناتی که اشاره کردم احیا شده و دارای آب‌دهی مناسبی هستند. نکته مهم این‌که همه چاه‌هایی که به جای قنات روشن شده بودند، امروز خاموش شده‌اند. نکته دیگر این‌که در آذر ۹۶ که اکثر این قنات‌ها احیا شده بود، کل آب خود را به رودخانه قره‌کهریز (کرهرود) رها کردند تا رودخانه‌ای که روزگاری از مهم‌ترین منابع تأمین حقابه طبیعی تالاب میقان بوده و یک اکوسیستم فوق‌العاده زیبا جان می‌بخشید، جان بگیرد و تا امروز ۹ اردیبهشت ۹۷ نیز هنوز جریان دارد.
✳️ این مسیرسخت و پر فراز و نشیب راچگونه طی کردیم؟ این دست‌آورد این گونه به دست آمد:
ایجاد یک شبکه گفتگو بین مردم با مردم
به وجود آمدن فضای گفتگو بین دولت و مردم
حمایت استانداران دولت و نمایندگان مجلس از سازه ارزشمند مهندسی استحصال قنات (کاریز) در استان مرکزی
رسیدن مردم به این نکته که سال‌ها با قنات زندگی کردند و حیات گذشته خود را مدیون این میراث ارزشمند بودند پس باید این سازه ارزشمند را حفظ نمایند تا آینده خود را نیز تضمین کنند.
اصلاح مسیرهای هدایت آب، لایروبی‌های به موقع و کارشناسی
متولیان دولتی هم همسو با مردم شدند ونشان دادند که برای رسیدن به موفقیت باید در کنار مردم بود تا موفق شد.
✳️ موانعی هم در این مسیر هست که نقش دولت بعد از این بسیار پر رنگ‌تر خواهد شد: کنترل ویلاسازی‌ها و تغییر کاربری‌های بالادست این منطقه، باز کردن سدهای خاکی که تبدیل به تشتک‌های تبخیر و باعث خشک شدن رودخانه قره‌کهریز (کرهرود) شده‌اند. کنترل برداشت چاه‌های بالادست و همچین کنترل توسعه نامتوازن کشاورزی در بالادست این منطقه کم‌نظیر.
✳️ ما تلاش کردیم تا به موفقیتی کوچک برسیم امیدوارم سیاست‌گذاران کلان آبی کشور نیز به این نکته برسند که حل بحران آب با گفت‌وگوی بین‌بخشی و توجه به دانش گذشتگان این کشور قابل مهار است.
✳️ یکی از نتایج این کار کاهش شدید قیمت آب و کوتاه شدن دست عده‌ای دلال بود که بازار کاذب آب به وجود آورده بودند. قیمت آب در بازار کاذب به ساعتی ۱۵۰ هزار تومان هم رسیده بود که با این موفقیت به رقمی بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان کاهش یافت.
✳️ آری ما گفتگو کردیم و شد. باز ادامه خواهیم داد تا به پایداری بیشترمنابع آبی برسیم
_________________________

انشاءالله که بزودی با همت و همدلی مسئولین و کشاورزان شاه احیا قنات های خشکیده بخش دستگردان باشیم.

@eshkabar
ارسال شده توسط:Ahmad Rajabzadeh
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن