آیا بیماری یا فوت بر اثر ڪرونا واقعاٌ انگ است

آیا بیماری یا فوت بر اثر ڪرونا واقعاٌ انگ است ؟
ابتلا به ویروس جدید ڪرونا یا فوت و یا در معرض ابتلا بودن متاسفانه با انگ اجتماعی قابل توجهی همراه شده است. بعضی در هنگام صحبت واژه های نامناسبی به ڪار می بریم، بعضی از ما برخورد نامناسبی با افراد ساڪن یڪ منطقه خاص یا افراد با نشانه های بیماری داریم.
اما چرا این ویروس میتواند این میزان انگ را ایجاد ڪند؟ چون ناشناخته است و ما از ناشناخته ها میترسیم. چون گاهی راحت تر است ڪه ترس از مسری بودن بیماری را به “دیگران” نسبت دهیم. هرچند این میزان از اضطراب ،ترس و ابهام در جامعه قابل درڪ است اما متاسفانه وجود انگ و انگ زدن مشڪلاتی به وجود می آورد:
⁉ انگ زدن باعث از بین رفتن یڪپارچگی جامعه، و منزوی شدن گروهی از افراد می شود ڪه همین می تواند، برخف تصورعموم، به ضرر ڪنترل هرچه بهتر شیوع بیماری باشد.
⁉انگ باعث میشود: افراد بیماری خود را پنهان ڪنند، دیرتر برای درمان مراجعه ڪنند، و اشتیاق برای انجام رفتارهای بهداشتی و پیشگیرانه را ڪم میڪند.
⁉ انگ باعث میشود افراد مبتلا به بیماری علاوه بر رنج و نگرانی بیماری، از نظر روانی نیز تحت فشار قرار گیرند.
انتخاب ڪلمات نامناسب در رابطه با ویروس ڪرونا و مبتلایان، در ایجاد احساسات منفی و تولید انگ بسیار اهمیت دارد. همدلی و دقت در انتخاب ڪلمات هم در افراد و هم در رسانه ها اهمیت فراوان دارد.
به این باید ها و نبایدها در زمان صحبت در مورد ڪرونا دقت ڪنیم:
❌هنگام صحبت از این ویروس و بیماری آن را با منطقه ی خاصی مانند چین، یا شهر خاصی در ڪشور نامگذاری نڪنیم.
❌ از نام علمی آن ڪووید ۱۹ یا بطورساده ڪورونا ویروس استفاده ڪنیم.
❌ به افراد مبتلا نگوییم »ڪرونایی« یا »قربانیان ڪرونا«. به جای آن بگوییم « افراد مبتلا به ڪرونا» یا «افرادی ڪه به دلیل ڪرونا فوت ڪردند و یا تحت درمان» هستند.
❌ بجای موارد«مشڪوڪ » بگوییم آنها ڪه امڪان دارد ویروس ڪرونا داشته باشند.
❌استفاده از عباراتی مانند« پخش ڪردن ویروس »، «آلوده ڪردن»، یا «مبتلا ڪردن دیگران»، بسیار انگ زا است و در آن نوعی سرزنش نهفته است. بهتر است بگوییم «پخش شدن و انتشار ویروس« افراد سالمند و مبتلایان به بیماری زمینه ای به ویژه در معرض انگ هستند. مراقب افراد سالمند و این بیماران در خانواده و اجتماع باشیم و از آنها حمایت ڪنیم. ضمن رعایت توصیه های بهداشتی و آموزش روشهای پیشگیری به اطرافیان، با افراد دارای نشانه های بیماری با خشم و طردڪننده برخورد نڪنیم.
✅انها را به استراحت در منزل و پیگیری درمان تشویق ڪنیم و حالشان را بپرسیم.
✅به افراد بیماری ڪه در خانه مراقبت می شوند، یاداوری ڪنیم جدا بودن فرد از دیگران و مجزا بودن وسایل به معنی خشم یا طرد نیست، بلڪه برای مدت ڪوتاه و برای مراقبت و پیشگیری است. ✅ به شایعات یا اخبار در مورد ابتلای دوست و آشنا و همسایه دامن نزنیم. در زمان همه گیری بیماری همه باید مراقب باشیم
✴ نقش هر یڪ از ما در شڪستن چرخ هی تولید و بازتولید انگ بسیار مهم و حیاتی است. با شنیدن داستان هر یڪ از افراد مبتلا، بهبودیافته، یا فوت شده، هویت انسانی افراد را به رسمیت شناخته و توجه داشته باشیم فرد مبتلا به ویروس ڪرونا میتواند اهل هر مڪانی باشد یا نباشد؛ میتواند هر سنی داشته باشد؛ میتواند علیرغم رعایت تمامی اصول بهداشتی و قرنطینه مبتلا شده باشد؛ میتواند هر یڪ از ما یا عزیزان ما باشد. افراد مبتلا به ویروس جدید ڪرونا “دیگرانی” جدا از ما نیستند. ڪلیشه ها را ڪنار بگذاریم و همدلانه در ڪنار هم باشیم .
واحد سلامت روان مرڪز بهداشت شهرستان طبس
عشق آباد خبر
@eshkabar
ارسال شده توسط:۰۹۱۳۲۵۰۲۰۳۹ علی رجب زاده
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن