درخواست کشاورزان بخش دستگردان از استاندار به جهت نصب

درخواست کشاورزان بخش دستگردان از استاندار به جهت نصب کنتور هوشمند چاه های کشاورزی

استاندار محترم و مردمی استان خراسان جنوبی جناب آقای دکتر معتمدیان
با سلام
احتراماً همانگونه که مستحضرید بخش دستگردان شهرستان طبس با جمعیتی بیش از دوازده هزار نفر از محدود مناطقی است که تقریباً شغل اکثریت مردمانش کشاورزی بوده و درصد قابل توجهی از جمعیت این خطه کویری تنها راه درآمدشان کشاورزی و یا دامپروری کوچک سنتی مبتنی بر تولید علوفه می باشد. بگونه ای که وجود بیش از هشتاد حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق که در پهنه یکی از بزرگترین بخشهای کشور گسترده شده‌اند سالهاست زندگی مردم این منطقه را سامان داده است. اینک پس از سالها خشکسالی و قهر طبیعت و اقلیمی که هر روز شکننده‌تر و پر مخاطره‌تر شده است مشکلی فراروی این قشر مظلوم ، مومن و آسیب دیده قرار گرفته که موجی از نگرانی و ناامیدی ایجاد نموده و قطعاً اگر با جدیت به آن پرداخته نشود عواقب ناگواری را به دنبال خواهد داشت.
جناب آقای دکتر معتمدیان ؛ اخیرا و با فشارهای اداره منابع آب شهرستان طبس ( در سنوات اخیر همکاری صادقانه‌ای با کشاورزان جهت مشکلات داشته‌اند ) عملیات نصب کنتورهای هوشمند حجمی برای تمامی چاه‌ها الزامی گردیده و این خود قصه‌ای پرغصه برای کشاورزان بهمراه داشته است. لکن به تبعیت از قانون و بر اساس آینده نگری و حفظ پروت خدادادی منابع آب زیرزمینی اکثریت مالکان با تحمل هزینه‌ها و مشقات آن نسبت به قانون تمکین نموده و جهت نصب کنتور هوشمند اقدام کرده‌اند ، اما موضوعی که اکنون بدل به دغدغه‌ تمامی کشاورزان و بهره برداران منطقه شده است مقدار بسیار کم و تقریباً ناچیز زمان مجاز بهره برداری از چاهها می‌باشد که مطابق پروانه‌های صادره در طول سال تنها ۳۵۰۰ ساعت استفاده مجاز شمرده شده است !!! و این کمترین میزان بهره‌برداری مجاز در نظر گرفته شده در بین تمامی شهرستانها و بخش‌های اطراف نظیر بشرویه ، فردوس ، بردسکن و حتی بخش مرکزی استان و دیهوک می‌باشد. بطوریکه حداقل ۲۰۰۰ ساعت در هر سال کشاورزان بخش دستگردان نسبت به تمامی مناطق یاد شده می بایست خاموشی بیشتری را داشته باشند که در این خصوص نکات ذیل به استحضار می‌رسد.
۱- کلیت اراضی زراعی و باغی بخش دستگردان زمینهای سبک و با بافت لومی – شنی تشکیل می‌دهد و این بدین معنی است که در شرایط آب و هوایی برای نیاز آبی گیاهان کاشت شده در این اراضی بالاتر خواهد بود . در صورتی که وزش بادهای گرم و خشک و نیز آفتاب شدید منطقه نیز با افزایش موثر تبخیر و تعرق تقریباً در قیاس با تمامی شهرهای مجاور باعث افزایش نیاز آب و لزوم کوتاهتر شدن طول دوره آبیاری شده‌اند.
۲- چاههای کشاورزی واقع در این بخش به شدت خرده مالک بوده و این موضوع مدیریت دوره خاموشی چاهها را مشکل کرده است بگونه ای که اجرای هر الگوی کشت را با مشکل مواجه می‌سازد.
۳- در سنوات اخیر دبی ذکر شده در پروانه چاههای کشاورزی منطقه به بهانه های گوناگون بطور مداوم از سوی مرجع صدور و تمدید این پروانه‌ها (اداره منابع آب ) با کاهش همراه بوده است ، بطوریکه در بسیاری از چاهها در یک دوره ده تا بیست ساله دبی مجاز در پروانه به کمتر از نصف کاهش یافته است !!! و این موضوع به سادگی با مقایسه پروانه‌های تمدید شده یک چاه از ابتدای صدور تا کنون قابل اثبات می باشد. درآمد کم و ناچیز کشاورزان که ناشی از اقلیم نامناسب منطقه ، خاک سبک و غیرزراعی ، هزینه‌های بالا و زمان‌بر بودن اصلاح آن ، خرده مالکی و … بوده است سبب شده تا همواره ایشان از پرداخت هزینه‌های جاری چاه و آبدار کردن آن عاجز باشند و استحصال آب کمتر از پروانه همواره دلیل شده است تا ظرفیت مجاز آن مرتب کاهش یابد.
۴- در بسیاری از مناطق یاد شده تعداد چاه‌موتورهای حفر شده نسبت به وسعت منطقه بسیار بیشتر از بخش دستگردان می باشد و مقدار آب برداشتی از سفره های زیرزمینی قابل قیاس با این بخش نیز نخواهد بود و این موضوع را شاید بتوان به سادگی با مد نظر قرار دادن عمق چاهها اثبات نمود.
علی‌ایحال و با در نظر گرفتن جمیع موارد واقعاً معلوم نیست بر اساس چه معیاری عدد مقدار زمان مجاز بهره‌برداری از چاهها که بنابر پروانه‌های قدیمی موجر از اوایل دهه شصت درج شده است برای پروانه‌های صادره در بخش دستگردان چنین کم منظور گردیده است. اگر چه تاکنون به دلیل عدم التزام به رعایت آن هیچگاه کشاورزان حق توجهی نیز به آن نداشته‌اند. اینک در صورت نصب و راه‌اندازی کنتور حجمی عملاً امکان ادامه فعالیت کشاورزی در این بخش میسور نخواهد بود. بعبارت دیگر به دلیل اجرای تصمیمی که چند ده سال قبل و غیرکارشناسانه ، گرفته شده است اکنون مشکلات حاد و بزرگی برای جامعه چند هزار نفری ساکن در این بخش ایجاد خواهد شد.
ادامه در قسمت دوم
#من_هم_ماسک_میزنم
عشق آباد خبر
@eshkabar
ارسال شده توسط:۰۹۱۳۲۵۰۲۰۳۹ علی رجب زاده
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن