‍ آغاز برداشت خرما از نخلستان های شهرستان طبس مهندس بخشایی

‍ آغاز برداشت خرما از نخلستان های شهرستان طبس
مهندس بخشایی معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس با اعلام این خبر، سطح زیرکشت نخیلات در این شهرستان را ۱۲۱۳ هکتار شامل ۸۷۳ هکتار بارده و ۳۴۰ هکتار نهال اعلام کرد و پیش بینی نمود از سطح بارده حدود ۴۰۱۵ تن خرمای اصلاح شده و بومی برداشت شود که علی رغم خشکی و گرمای شدید هوا، ریزش وعارضه خشکیدگی در ارقام تر بویژه مضافتی وکبکاب عملکرد ۴۶۰۰ کیلو گرم در هکتار حاصل گردیده است.

وی افزود : با توجه به اقدامات انجام شده درسنوات گذشته بویژه توزیع نهال کشت بافت و پاجوش ارقام مرغوب و تجاری و فعال سازی بخش خصوصی بیش از ۷۵ درصد از نخیلات شهرستان اصلاح گردیده است. ایشان تعداد بهره برداران خرما در این شهرستان را ۱۴۰۰ نفر و ارقام عمده خرمای اصلاح شده را کبکاب ، زاهدی و مضافتی عنوان نمودند.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس از توزیع بیش از ۳۰۰ اصله نهال کشت بافت یارانه دار ارقام، زاهدی و ربی، و ۳۰۰۰ اصله پاجوش خرما عمدتا ارقام مضافتی و کبکاب و زاهدی از طریق فعال سازی بخش خصوصی در سال زراعی جاری خبرداد وگفت: از محل طرح خرید خدمات گیاهپزشکی در بخش زراعی و باغی ۱ نفر ناظر بکار گیری که سطح ۴۰ هکتار از نخلستانهای شهرستان تحت پوشش قرار گرفته و بیش از ۲۰۰ برگ اطلاعیه آموزشی بین بهره برداران توزیع گردیده است. همچنین ایشان عمده مشکلات پیش روی نخلستان های شهرستان را کمبود نیروی کار ماهر در هرس و تربیت درختان، سیستم آبیاری غرقابی، عدم توجه به امر تغذیه اصولی باغات و ظهور و بروز آفاتی همچون سوسک کرگدنی، شپشک و کرم های گرده خوار و میوه خوار ، خشکیدگی خوشه خرما و در سنوات اخیر نیز عارضه شکستگی برگ خرما عنوان نمودند که در همین زمینه نیز طرح تحقیقاتی با مشارکت مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان جنوبی در دست اقدام می باشد. شایان ذکر است شهرستان طبس مقام اول سطح زیر کشت و تولید خرما ی استان را به خود اختصاص داده است ومحصول تولیدی در بازار شهرستان طبس و شهرهای اطراف عرضه می شود.
@eshkabar
ارسال شده توسط:Ahmad Rajabzadeh
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن