‍ پویش همگانی احیای جنگل های بنه،بادمشک،انجیر کوهی زنده کردن جنگل

‍ پویش همگانی احیای جنگل های بنه،بادمشک،انجیر کوهی
زنده کردن جنگل های مروارید سبز،بادمشک،انجیر کوهی راهکاری برای جلو گیری از خشکسالی وسیلاب!!!
حدود پنجاه،شصت سال پیش منطقه دارای جنگل تنک،نیمه متراکم(شاید متراکم)بنه ،بادمشک بوده است که متاسفانه در بی مهری کوره های ذغال سوزانده شده؛و روانه بازار داخلی وتهران شده است.به طوری که بسیاری از جنگل ها به طور کامل نابوده شده و تنها تک درخت هایی در مراتع دیده می شود.درختان پیر وجوانی که دیگر تاب تنهایی را ندارند و در معرض انقراض همیشگی اند!!!
برخی از دلایل لزوم و اهمیت احیای جنگل
۱-جلو گیری از سیلاب و خشکسالی:
جنگل ها و مراتع در اثر فعالیت جانداران و ریشه دواندن گیاهان و درختان به داخل آن دارای منافذ متعددی است و قادر است مقدار زیادی آب را در خود نفوذ دهد و ذخیره کند تا نزولات آسمان فرصت و امکان نفوذ در خاک را پیدا کنند و از جاری شدن آب در سطح زمین می کاهد و به این ترتیب در کنترل آبهای سطحی نقش موثری دارند.
توان نفوذ پذیری نزولات در خاک های جنگلی ۴۰ برابر بیشتر از اراضی غیر جنگلی است لذا جنگل ها با افزایش ضریب نفوذ پذیری آب و کاهش سرعت آب سطحی سبب تغذیه آبهای زیرزمینی، چشمه ها، قنوات، چاه ها و بالا آمدن سطح ایستایی آب خواهد شد.
جنگل ها با افزایش رطوبت هوا و جذب باران، نفوذ آب در خاک، نقش مادر برای چشمه ها و رودخانه ها و تامین آب های زیرزمینی را دارند که در نهایت به ساماندهی گردش آب در طبیعت کمک می کنند.
۲_تاثیر چشمگیر برآب وهوا و کاهش ریزگرد های ناشی از طوفان(تاجایی که امسال بارندگی خوب بود و به قولی بهار بود وپوشش گیاهی خوبی حاکم بود هیچ گونه گرد وغباری در منطقه مشاهده نشد).
۳_حفظ ذخایرژنتیکی:
باتوجه به توضیحات بالا حفظ رطوبت باعث ترمیم پوشش گیاهی می شود.همچنین این امر باعث تامین غذاو پناهگاه برای حیات وحش می شود. امید است با احیای جنگل ها شاهد افزایش نرخ جمعیت و احیای گونه های در حال انقراض گیاهی وجانوری در منطقه باشیم.
۴_برخی از خواص آن: از دانه های بنه و بادمشک به عنوان آجیل استفاده میشود همچنین از بنه در تهیه ترشی و غذای استفاده می گردد.
یکی از مهمترین خواص پسته کوهی همانند پسته درمان خانگی کم خونی است.کمک به تقویت اعصاب و افزایش قدرت حافظه می کندپسته کوهی برای جلوگیری از ضعف قوای بدن مناسب و در درمان نرمی استخوان بسیار مفید است.
سقز درختان بنه که دارای ارزش اقتصادی فراوانی می باشد،جزء اقلام صادراتی است که از نظر ارزآوری حائز اهمیت می باشد.سقز جزء دسته سمغهایی(الئورزینها)قرار می گیرد که دارای خواص داروئی، خوراکی و صنعتی فراوان می باشد و در طب سنتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.چند نمونه از کاربرد سقز:
ـ در صنایع چسب، صنایع لاک، صنایع رنگ، صنایع پلیمری، صنایع داروسازی.
ـ به عنوان امولسیون کننده، در تهیه روغن چاپ و روغن کابل، در تهیه پارکت و کفپوش، آهارهای کاغذ، به عنوان قارچ کش جهت حفاظت چوب و کاغذ و پارچه.
ـ در تهیه اسانس و عطریات
ـ به عنوان ضدعفونی کننده در درمان بیماری های مختلف
همچنین از دانه ،روغن،ریشه،ساقه(صنایع دستی سوییچ بافی) وصمغ بادمشک استفاده های دارویی وصنعتی می شود که به خاصیت نرم کنندگی آن می توان اشاره کرد.
۵_رونق گردشگری:
بدون شک گشت وگذار میان جنگل های بنه و بادمشک و چشیدن طعم منحصر به فرد انجیر کوهی ،در کنار کویرحس ناب وبه یادماندنی برای گردشگر رقم خواهد زد. به طوری که به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل شود.
۶- نذرفرهنگی و دینی:کاشت در خت در دیدگاه اهلبیت بسیار پسنده و مورد سفارش است؛ تاجایی که مولاامیر المومنین علی ع بیش از ۶۰هزار درخت کشت نموده و پیامبر فرمود هر کس درختی بکارد من پیامبر در بهشت تضمین یک درخت را به او میدهم. لذا این کار باید در وجود همه ی ما نهادینه شود.
امید است با احیای جنگل ها شاهد ایجاد اشتغال پایدار و افزایش دارمد زایی ارزی برای منطقه وکشور باشیم وبه قطب محصولات فوق تبدیل شویم.
پ ن:توضیحات نحوه کشت در پارت دوم اطلاع رسانی می شود.
شهر را آباد کنیم نه قبرستان هایش را
گروه زمینه سازان ظهور بیت الشهدا
#پویش_همگانی_احیای_جنگل_های_بنه_بادمشک_انجیر_کوهی_دستگردان_یخاب_پیرحاجات_ده_محمد_کوه
ارسال شده توسط:۰۹۱۳۲۵۰۲۰۳۹ علی رجب زاده
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن