‍ پویش همگانی احیای جنگل های بنه،بادمشک،انجیر کوهی در خت بنه

‍ پویش همگانی احیای جنگل های بنه،بادمشک،انجیر کوهی
در خت بنه داری چند گونه مختلف است؛که دو گونه درشت بنه وریز بنه بومی منطقه هستند
میزان عملکرد در رویش و رشد با میزان رطوبت رابطه مستقیم و افزایش دما رابطه عکس دارد.
۱- سعی شود همراه به یک گیاه پرستار مانند(ترخ ویا بادام وحشی..)کشت شود این عمل باعث حفاظت در برابر خورده شدن توسط حیوانات می شود،همچنین باعث حفظ رطوبت وعوامل جوی دیگرمی شود که پس از جای گیری و رشد، گیاه پرستار خشک می شود.
۲-سعی شوددر سمت سایه گیر کوه(نصر کوه )کشت شود.
۳-در پناه تخته سنگ ها وسنگ لاخ ها کشت شود.
روش کاشت: کاشت با دو روش نهال کاری وبذر کاری صورت می گیرد.از لحاظ عملکرد نهال کاری ،بازدهی وگیرایی بیشتری دارد۱؛ولی باید نکته توجه کرد ۱_تهیه و تولید نهال هزینه نسبتا بالاتری دارد۲_بعد از غرس کردن نیاز به آبیاری دارد در صورتی که در روش بذر کاری همچین کاری لازم نیست۳_پیچ فنری مانند ریشه ها در داخل گلدان نایلونی ،ممکن است از رشد وجهت گیری مستقیم در خاک جلوگیری کند.(هر نفر می تواند از حدود ۶ماه قبل از نهالکاری ،نهال آماده کند و در زمین غرس کند.)
بذر کاری: بذر بنه و بادمشک نیاز به گذراندن دوره زمستانی دارد. همچنین به دلیل پوسته ضخیم ومحکم خود در طبیعت نیازبه یخبندان (برای شکسته شدن پوسته ،جذب آب و رویش) دارد. که همچین شرایطی در طبیعت به ندرت به وجود می آید. کشت بذر ها دراواخر پاییز (معمولا بعد از اولین باران،جهت تامین رطوبت)انجام گردد.تا تیمار سرمادهی در عرصه طبیعی انجام و بذرها قبل از کشت با ترکیبهای قارچ کش ضد عفونی گردند.از نظر اقتصادی وسهولت کار در میان روشها آزمایش شده ؛مناسب ترین روش شیار با گاو آهن بود وپایین ترین عملکرد چاله معمولی وبانکت بوده است۱.
آماده سازی بذر:به دو صورت انجام می شود.بنه:۱-بذر ها ۳الی ۴ روز در آّب ولرم خیسانده شودو به زمین انتقال داده شود.۲-بذر ها یک روز در آب ولرم خیسانده شود ،آب گیری شود سپس برای چند ساعت به داخل فریزر منتقل شود .سپس بذر کاری صورت گیرد.
بادامشک: بذر ها ۳الی ۴ روز در آّب ولرم خیسانده شودو به زمین انتقال داده شود.
به دلیل کند رشد بودن بنه برای احیای آن نیاز به پرستاری وایجاد منطقه قرق دارد تااز چرای دام مصون بماندو بتواند استقرار پیدا کند .همچنین به دلیل شرایط سخت روییشی نیاز به تداوم کشت در سال های متوالی دارد.که همکاری مردم(مخصوصا جوامع محلی)و دیگر نهاد های مربوطه را می طلبد.
با توجه به محدوده وسیع بذر کاری و هزینه بالای تهیه بذراز عموم مردم ،عشایر،گروه های کوه نوردی،بسیجیان،گروه های جهادی،نهاد های دولتی مربوطه،نهاد های خیریه و…دعوت به همکاری می شود. مادامی که در ختی کشت شود تاروز قیامت صدقه جاریه برای فرد وکسی که برای او نیت کرده(اموات) شامل میشود.امید است با یاری مومنانه شما تا چندین سال دیگر شاهد احیای جنگل ها باشیم.
سروران وصاحب نظارنی که می توانند در امر مشاوره برای بهبهود کشت،کمک مالی(تهیه خود بذر و وجه نقدی)و بذر کاری یاریی مان فرمایند با شماره یا ایدی زیر(برهانی)تماس حاصل فرمایند.
۰۹۱۵۸۷۶۰۸۱۸
@herbalborhani
۱_فصلنامه پژوهشی تحقیقات جنگل ایران جلد۱۴شماره۳
مشکلات را باید ریشه ای حل کنیم دوای مسکن درد را حاد تر می کند
گروه زمینه سازان ظهور بیت الشهدای عشق آباد
#پوییش_همگانی_احیای_جنگل_های_بنه_بادمشک_انجیر_کوهی
#شهرستان_دستگردان_یخاب_پیرحاجات_طبس_گلشن_منتظریه_نخلستان_دیهوک_کویر
#من_هم_ماسک_میزنم
عشق آباد خبر
@eshkabar
ارسال شده توسط:۰۹۱۳۲۵۰۲۰۳۹ علی رجب زاده
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن