بسمه تعالی مسئولان #غرب_خراسان_جنوبی و شعار سال ✍: حمید یزدانیان

بسمه تعالی
مسئولان #غرب_خراسان_جنوبی و شعار سال
✍: حمید یزدانیان

هر ساله بر اساس گزارش ها، تحلیل ها و پیشنهادهای ارایه شده به دفتر مقام معظم رهبری، شعاری به عنوان “شعار سال” انتخاب و تلاش می گردد همت مردم و مسئولان در طول آن سال معطوف به آن شعار باشد تا بتواند بخشی از مشکلات را مرتفع و راهبردهای نظام اداره کشور را محقق نماید.
در بعد استانی و شهرستانی تحقق شعار سال ۱۴۰۰ پیشنهادهایی دارم که به طور خلاصه عرض می کنم.
۱. اگر بخواهیم گامی در تحقق شعار “تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها ” برداریم، شاید اولین و مهمترین گام فعالسازی واحدهای تولیدی غیرفعال منطقه باشد. واحدهایی چون تولید سرکه خرما ( جناب #درایتی) ، شیرآلات بهداشتی ( جناب #مرتضایی) ، تولید سموم شیمیایی ( جناب #بالار) و… در شهرک‌صنعتی #طبس ، کارخانه تولید لبنیات ( برادران #اسلامی) در #بشرویه ، کیک و کلوچه در #سرایان و…
اگر فرمانداران و بخشداران محترم همت کنند و در اولین روزهای کاری جلساتی به منظور بررسی موانع تولید در واحدهای موصوف برگزار نمایند، برخی از این واحدها با همکاری و مساعدت ادارات و نهادها و برخی نیز با تغییر کاربری و نوع محصول خروجی فعال شده و اشتغال نسبتا خوبی ایجاد خواهد کرد.
۲. واحدهای بزرگی چون #کک طبس و منیزیم فردوس با ظرفیت حداقلی کار می کنند. تولید حداکثری این واحدها، مستلزم رایزنی، پیگیری و رفع مشکلات از طریق مقامات استانی و کشوری است. کک طبس گرفتار مافیای کشوری است. در حالی که سالانه بیش از ۲۵۰ هزار تن ‌‌کک وارد کشور می شود، کک طبس با یک ششم ظرفیت کار می کند.
عدم استفاده از ظرفیت نیروهای بومی منطقه در هیات مدیره این شرکت و سپردن عنان آن به نیروهای غیربومی و باند قدیمی #فولاد و #ذغال_سنگ کشور، کار را مشکل کرده و برون رفت از این وضعیت، بینش، شناخت، کوشش و نهراسیدن از غوغاسالاری مافیا دارد.
در #منیزیم #فردوس ( مهندس #کافی) نیز وضعیت مشابهی حاکم است و اغلب اوقات با ظرفیت حداکثری فعالیت نمی کند و نیازمند توجه فرماندار محترم و مسئولان استانی است.
توجه اندک به این دو واحد بزرگ ، علاوه بر رونق تولید در منطقه ، اشتغال خوبی هم ایجاد می کند.
۳. ذغال سنگ‌ طبس، داستان پرغصه ای است. بنابر برخی آمارها، سالانه تا یک‌میلیون تن ذغال سنگ وارد کشور می شود، این در حالی است که طبس به دلیل وجود ذخائر چند میلیاردی، پایتخت ذغال کشور لقب گرفته و مرحوم هاشمی رفسنجانی در برنامه های توسعه اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ ، چشم اندازی چون عسلویه برای طبس، قائل بودند.
متاسفانه کم کاری مسئولان شهرستان و استان و طمعکاری بیش از حد مافیای فولاد کشور، مانع تحقق این مهم شد، وگرنه در صورت توسعه مدنظر دولت سازندگی و گسیل جمعیت کارآفرین به منطقه پروده و اطراف آن ، حالا باید پیگیر استان گلشن به مرکزیت طبس می بودیم.
اکنون هم دیر نشده، اگر فهم مناسب از ظرفیت عظیم ذغال سنگ طبس و صنایع جانبی، ایجاد شود و به سایر ظرفیت های منطقه چون انرژی های نوین، کویرنوردی، گردشگری، فرآوری محصولات کشاورزی و دامی و…. توجه شود، آینده ای درخشان در انتظار کل منطقه #غرب_خراسان_جنوبی خواهد بود.
پیگیری این امور ، علاوه بر همت مسئولان اجرایی و تقنینی منطقه، همراهی معتمدین و متنفذین اعم از ائمه محترم جمعه و جماعات و نخبگان علمی، سیاسی و اقتصادی را هم می طلبد و از همین جا استدعا عاجزانه داریم با نگاه کلان، راهبردی و آینده پژوهانه به این مباحث ورود نمایند.
۴. در بخش های #عشق_آباد ، #دیهوک ، #ارسک ، #اسلامیه ، #آیسک و #سه_قلعه نیز علاوه بر امکان فرآوری محصولات کشاورزی، دامی و باغی، ظرفیت های معدنی خوبی وجود دارد.
همکاری و مساعدت ادارات صنعت و معدن شهرستانی و اداره کل صمت استان برای صدور پروانه های اکتشاف و بهره برداری در کوتاهترین زمان ممکن و نیز لغو پروانه های صادره طولانی مدت فاقد فعالیت و واگذاری آن به مشتاقان تولید، می تواند سبب جهش تولید در حوزه های معدنی منطقه گردد.
البته ادارات #منابع_طبیعی و #محیط_زیست نیز باید با نگاه وسیع تری به موضوع نگریسته و قوانین و مقررات جنگل های شمال کشور را به کویرهای بی آب و علفی چون این منطقه تعمیم ندهند و اجازه بفرمایند با ” تساهل تولید اندیش” برخی از پتانسیل های معدنی منطقه شکوفا شود.
۵. برخی از کارگاه های کوچک فرآوری محصولات کشاورزی و دامداری، نیاز به سرمایه چندانی ندارد، خشک کردن و بسته بندی نمودن میوه های فصلی در اغلب شهرهای منطقه با سرمایه اندک، امکان پذیر است. نگرانی کارآفرینان، صدور مجوزهای دولتی است که کفش آهنین و اراده پولادین می خواهد.
ارسال شده توسط:Ahmad Rajabzadeh
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن