هشدار درخصوص سودجویی از تغییر کاربری باغ ها و زمین

هشدار درخصوص سودجویی از تغییر کاربری باغ ها و زمین های زراعی

به اطلاع همشهریان عزیز می رساند اخیرا عده ای اشخاص سودجو با مشارکت دلالان، اقدام به تفکیک و قطعه بندی اراضی زراعی حوزه حریم شهر طبس (از جمله اراضی زین آباد، بلوار شهدای منا، دیهشک، چاه شهید مدرس، جزیره، خیابان ۱۵ خرداد به طرف دیهشک و …) به مساحتهای ۵۰۰، ۱۰۰۰ متری و … نموده و با اجرای سیستم آبیاری و غرس تعدادی درخت در قطعات مذکور و دیوار کشی اراضی بدون اخذ مجوزهای مربوطه، اراضی مذکور را بصورت سهام مشاعی و بدون اخذ استعلام از جهاد کشاورزی با وعده راه اندازی باغ به دیگران منتقل می‌کنند، که این امر باعث خرد شدن اراضی کشاورزی شده، مغایر با قوانین حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها و قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی می باشد و تبعات قانونی را در پی خواهد داشت.
لازم به ذکر است سند تک برگ مشاع صادر شده برای خریداران فقط مالکیت آنها را به میزان سهام قید شده در سند اثبات می کند و هیچگونه حقی برای ساخت و ساز برای مالکان ایجاد نمی گردد و در صورت هرگونه ساخت و ساز ( اعم از سکو، ساختمان، دیوار، آلاچیق و …) مسئولیت و تبعات قانونی آن متوجه مالک خواهد شد و مطابق مواد ۳ و ۱۰ قانون فوق الذکر، قلع و قمع ساخت و ساز غیرمجاز و پرداخت جزای نقدی را در پی خواهد داشت.
قابل توجه اینکه بر اساس قانون جلوگیری از خردشدن اراضی کشاورزی، هرگونه تفکیک و افراز اراضی کشاورزی به قطعات کمتر از نصاب‌های تعیین شده ممنوع بوده و ارائه هرگونه خدمات ثبتی از قبیل صدور سند مالکیت تفکیکی یا افرازی به این گونه زمین‌ها نیز غیرمجاز است. همچنین هرگونه تغییر کاربری، تفکیک، ساخت و ساز و دیوارکشی در مزارع و باغ‌ها بدون اخذ مجوز سازمان جهاد کشاورزی ممنوع است و متخلفان پس از معرفی به محاکم قضایی علاوه بر قلع و قمع بنا و مستحدثات به پرداخت جزای نقدی و اعاده زمین به وضع اولیه محکوم می شوند.
در پایان در خصوص مشکلات این گونه زمین ها، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
✔️ مطابق مصوبه شورای حفظ حقوق بیت المال، ارائه خدمات از سوی دستگاه خدمات رسان به ساخت و سازهای فاقد مجوز ممنوع بوده و پیگرد قانونی در پی خواهد داشت و هیچگونه خدماتی (اعم از انشعاب برق، روشنائی معابر و …) به این مجموعه ها ارائه نخواهد شد.
✔️ دلالان پس از خرید و فروش، اراضی را با هزاران مشکل رها کرده و خریداران در محاکم قضایی و ادارات دولتی بدنبال دادخواهی بوده که نهایتا به نتیجه ای جز از دست رفتن سرمایه خود نمی رسند.
✔️ خریداران در صورت ارتکاب تخلف تغییر کاربری غیرمجاز، به محاکم قضایی معرفی شده و مسئولیت و عواقب به عهده آنها می باشد.
لذا خواهشمند است از خرید هرگونه اراضی در قالب احداث باغ خودداری نموده و قبل از انجام هرگونه معامله و نقل و انتقال اراضی کشاورزی با کارشناسان اداره امور اراضی مدیریت جهاد کشاورزی طبس مشورت نمایید.

#همه_با_هم_حافظ_زمین_باشیم
#یگان_حفاظت_اراضی_کشاورزی۱۳۱

روابط عمومی معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان طبس
@eshkabar
ارسال شده توسط:Ahmad Rajabzadeh
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن