✔️ضعف های استراتژیک امنیتی اخیر و چند راهکار پیشنهادی

✔️ضعف های استراتژیک امنیتی اخیر و چند راهکار پیشنهادی

حمید یزدانیان، دکترای امنیت ملی

در ماه ها و سال های اخیر چندین اتفاق ناگوار و تکان دهنده روی داده که نشان دهنده بروز ضعف، شکاف و عدم اقتدار لازم جمهوری اسلامی ایران در حوزه حفاظت فیزیکی است.

شهادت سردار سلیمانی عزیز، شهادت دکتر فخری زاده دانشمند برجسته وزارت دفاع، ترور اتباع لبنانی در تهران، حمله به تاسیسات نطنز، سرقت اسناد مهم و حساس وزارت دفاع در منطقه شورآباد تهران و… نمونه هایی از این ضغف استراتژیک جمهوری اسلامی ایران است.

با پیروزی انقلاب اسلامی و انحلال سازمان اطلاعات و امنیت کشور(ساواک) مجموعه ای در نخست وزیری تحت عنوان دفتر حفاظت شکل گرفت که وظیفه حراست و حفاظت در سازمان ها، اعم از حفاظت پرسنلی، حفاظت فیزیکی، حفاظت اسناد و… را بر عهده داشت.

در سال ۶۴ با تاسیس وزارت اطلاعات و تشکیل بخش حراست ها در این وزارتخانه، وظایف حفاظتی مزبور از نخست وزیر منفک و به وزارت اطلاعات منتقل گردید.

در سال های بعد تشکیلات حراست ها دچار تغییر و تحولات گوناگون گردیدو سازمان مستقلی در وزارت اطلاعات، متولی رتق و فتق امور حراست ها، آموزش، ارزیابی، نظارت، کنترل و صیانت از حراست ها گردید تا به نحو مناسب تری بتوانند وظایف حفاظتی خود را به انجام برسانند.

تصور اولیه این بود که با ارتقاء جایگاه حراست ها، شاهد بهبود وضعیت حفاظتی مراکز حساس و حیاتی نظام باشیم که البته به دلایل متعددی محقق نشد و حوادث اخیر گویای ضربه پذیری کشور از این ناحیه است و ضرورت دارد تدبیر مناسبی اندیشیده شود.

متن کامل یادداشت را اینجا بخوانید

♻️پایگاه خبری تحلیلی توانانامه

@Tavananews_ir
Instagram.com/Tavananews.ir

@eshkabar
ارسال شده توسط:Ahmad Rajabzadeh
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن