هدررفت ۴۲درصد آب روستا‌ها در خراسان جنوبی ۴۲درصد آب روستا‌ها در

هدررفت ۴۲درصد آب روستا‌ها در خراسان جنوبی

۴۲درصد آب روستا‌ها در خراسان جنوبی به دلیل فرسودگی لوله‌ها هدر می‌رود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان جنوبی، استاندار خراسان جنوبی در جلسه قرارگاه آب استان با بیان اینکه تمام توان ما باید برای تعویض شبکه‌های فرسوده آب روستایی گذاشته شود گفت: ۱۴میلیون مترمکعب هدررفت آب از ۳۳میلیون مترمکعب تولید سالانه آب منطقی نیست و شبکه آب رسانی روستایی هرچه زودتر نیازمند اصلاح است.

آقای ملانوری با بیان اینکه هرشخصی که در جامعه زندگی می‌کند متولی مدیریت آب است افزود: بحث اطلاع رسانی بخصوص استفاده از ظرفیت صداوسیما، رسانه‌ها و جراید می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

وی با اشاره به هدررفت آب در بخش شرب و کشاورزی گفت: در بخش کشاورزی آبیاری نادرست هم یکی از علل افزایش هدررفت آب است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هم با بیان اینکه ۴۲درصد هدرفتگی آب در روستا‌ها است گفت: از ۳۳میلیون مکعب لیتر آب تولیدی در این بخش ۱۴میلیون مترمکعب در حال هدررفت است.

امامی هزینه اصلاح این شبکه‌های فرسوده را ۵۰۰میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: امسال باتوجه به برنامه ریزی‌های انجام شده ۲.۵درصد هدررفتگی آب کاهش پیدا خواهد کرد و در این راستا ماهانه هزار و ۲۰۰کنتور فرسوده هم در حال تعویض است.

امامی با بیان اینکه سالانه یک میلیارد متر مکعب مصرف آب در استان است و درحال حاضر هیچ نقطه‌ای با مشکل تنش آبی در شهر‌های استان به جز شهر آبیز و ماژان نداریم افزود: در این دو شهر ۳هزار مترمکعب کمبود مخزن آب داریم.

وی با اشاره به پیک مصرف و کمبود منابع ابی ۱۰۰لیتر بر ثانیه در روستا‌ها گفت: ۸۰درصد روستا‌های استان تنش آبی ندارند و تنها ۲۰درصد آنها با مشکل تنش آبی مواجه اند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با بیان اینکه ۳۷۰ چاه و ۵۸۰ ایستگاه پمپاژ در سطح استان وجود دارد افزود: متاسفانه وابستگی دام‌ها به مخازن و آبرسانی باغات سبب کاهش این مخازن شده است.

امامی با بیان اینکه ۳۹۰روستای استان درحال حاضر با تانکر آبرسانی می‌شوند گفت: از ابتدای امسال ۴۰روستا به شبکه آبرسانی پایدار ملحق شده است.

وی با بیان اینکه تا چند روز آینده ۱۸روستای استان از شبکه ابرسانی سیار خارج می‌شوند گفت: علاوه بر این تعداد ۲۰روستای دیگر هم تا پایان تابستان به چرخه آبرسانی پایدار ملحق می‌شوند.

وی با اشاره به ۱۹۵هزار انشعاب شهری افزود: ۱۴۵هزار انشعاب روستایی نیز داریم که تولید آب روستایی ما ۳۳میلیون مکعب لیتر بر ثانیه به صورت سالانه است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان از کشف ۳۱ انشعاب غیرمجاز از ابتدای امسال در استان خبر داد و گفت: ۴۲درصد هدررفت آب در روستا‌های استان وجود دارد که ۵درصد آن مربوط به این انشعابات غیرمجاز است.

امامی به مشکل آب شرب شهرستان درمیان بخصوص شهر گزیک که دارای ۵۵درصد هدررفت آب است اشاره کرد و افزود: با توجه به وجود آب با کیفیت در دشت خوشاب شهرستان سربیشه، ۱۵۰میلیار تومان اعتبار نیاز است تا در گام اول ۶حلقه چاه، حفاری و با اطمینان از تامین آب پایدار در این منطقه خط انتقال به طول ۸۰کیلومتر به مرحله اجرا گذاشته شود.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

عشق آباد خبر
@eshkabar
ارسال شده توسط:۰۹۱۳۲۵۰۲۰۳۹ علی رجب زاده
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن