‍ کاروانسرای ده محمد نامزد ثبت در فهرست میراث جهانی: کاروانسرای

‍ کاروانسرای ده محمد نامزد ثبت در فهرست میراث جهانی:
کاروانسرای ده محمد در کنار تعدادی دیگر از کاروانسراهای کشور از سوی ارزیابان وزارت میراث‌فرهنگی انتخاب‌ و برای ثبت در فهرست میراث جهانی به یونسکو پیشنهاد شده است. در مهر ماه سال جاری نیز ارزیابان یونسکو برای ارزیابی نهایی به ایران و استان خراسان جنوبی سفر خواهند کرد.
رباط بسیار خوش ساخت روستای ده محمد با نمایی تماما سنگی که از صلابت و استواری خاص خود برخوردار است متعلق به دوران قاجار (۱۲۱۵ه ق) بوده و با شماره ۲۳۸۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
شریعتی منش معاون مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، شیردل بخشدار دستگردان، نجاتیان سرپرست و بهبهانی کارشناس اداره میراث فرهنگی شهرستان طبس روز گذشته از روند آماده سازی این بنا بازدید و ثبت جهانی کاروانسرای ده محمد را یک فرصت استثنایی برای توسعه گردشگری و رونق اقتصادی منطقه عنوان نموده و خواستار مشارکت و همکاری همه افراد و نهادهای ذی ربط جهت آماده سازی بنای مذکور و تحقق این مهم شدند.
شایان ذکر است آثاری که در فهرست جهانی قرار گیرد ضمن برخورداری از ردیف اعتباری ملی از کمک‌های فنی و اعتباری یونسکو نیز بهره مند خواهند شد. معرفی اثر جهانی شده به ۱۶ زبان دنیا از دیگر مزایای این موضوع می باشد.
@eshkabar
ارسال شده توسط:Ahmad Rajabzadeh
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن