اطلاعیه قابل توجه کشاورزان گرامی، به اطلاع کشاورزان دارای استخر دومنظوره کشاورزی

اطلاعیه
قابل توجه کشاورزان گرامی،
به اطلاع کشاورزان دارای استخر دومنظوره کشاورزی مستعد پرورش ماهی می رساند، با توجه به نزدیکی زمان شروع پرورش ماهیان سردآبی (قزل آلا)، در صورت تمایل می توانند جهت ثبت نام خرید بچه ماهی و مشاوره فنی تا پایان مهرماه ۱۴۰۰ به معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان طبس – واحد شیلات و امور آبزیان مراجعه و یا جهت اطلاعات بیشتر به شماره ۰۵۶۳۲۸۲۹۹۷۰ داخلی ۱۶۴ یا شماره همراه ۰۹۱۳۲۵۰۲۰۹۳ تماس حاصل نمایند.

نکته های آموزشی در زمینه پرورش ماهیان سرد آبی:
۱- بهترین زمان رهاسازی بچه ماهی قزل ‌آلا داخل استخرهای مستعد پرورش اواسط آبان ماه و طول دوره پرورش حداکثر ۴ ماه تا اواسط اسفند ماه می باشد.
۲- رعایت مسائل مربوط به آماده‌سازی استخر قبل از رهاسازی بچه ماهی شامل تمیز نمودن کف استخر از فضولات و لجن، ضدعفونی نمودن به وسیله آب‌آهک و همچنین اصلاح ورودی و خروجی استخر با نصب توری مورد تأکید است.
۳- به ازاء هر ۱۰ مترمربع از فضای استخر ۲ کیلوگرم آهک زنده را در آب حل و به کف و دیواره‌های استخر پاشیده و ضروری است قبل از آبگیری نهائی کف و دیواره های استخر را شستشو تا اثرات مخرب آهک بر ماهیان کاملاً از بین برود.
۴- به ازاء هر مترمربع استخر می‌توان تا ۲۰ قطعه بچه ماهی قزل‌آلا به شرط رعایت نکات و مسائل فنی در امر پرورش رهاسازی نمود.
۵- دمای مناسب آب جهت پرورش ماهی قزل‌آلا بین ۱۲ تا ۱۸ درجه سانتیگراد و بهترین تغذیه و رشد ماهی در دمای ۱۵ تا ۱۶ درجه سانتیگراد می باشد.
۶- بهترین PH (اسیدیته آب) جهت پرورش ماهی قزل‌آلا بین ۵ /۶ تا ۸ می باشد.
۷- میانگین وزن برداشت ماهی در پایان دوره در صورت رعایت کردن تمام نکات فنی طول دوره پرورش ۴۵۰ تا ۵۰۰ گرم خواهد بود.
۸- بهترین وزن بچه ماهی قزل‌آلا در زمان رهاسازی داخل استخرها ۲۰ تا ۳۰ گرم و قیمت خرید هر قطعه بچه ماهی در حال حاضر با میانگین وزن ذکرشده به ترتیب حدود ۴۰ تا۵۰ هزار ریال می باشد. (بطورکلی قیمت قطعی بچه ماهی در زمان خرید مشخص خواهد شد)
۹- میزان غذای مصرفی جهت هر قطعه بچه ماهی در طول دوره پرورش ۴۰۰ تا ۴۵۰ گرم و قیمت خرید هر کیلوگرم غذای ماهی در حال حاضر بطور میانگین ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان می باشد.
۱۰- پرورش ماهی قزل‌آلا علاوه بر منابع آب شیرین در منابع آبی شور (بین ۱۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ میکروموس) نیز امکان‌پذیر است.
۱۱- از لحاظ کمی برای تولید هر تن ماهی قزل‌آلا نیاز به ۷ تا ۱۰ لیتر آب در هر ثانیه می باشد.
۱۲- ماهی قزل‌آلا به دلیل زندگی در آب سرد و خنک از نیاز اکسیژنی بالایی برخوردار است به همین خاطر توصیه می‌شود پرورش‌دهندگانی که منبع تأمین آب استخر آن‌ها از طریق چاه می باشد کمبود اکسیژن استخر را می‌توانند با استفاده از برج های هواده و دستگاه اکسیژن ساز جبران نمایند.

معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان طبس
@eshkabar
ارسال شده توسط:Ahmad Rajabzadeh
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن