✍️ با توجه به شروع فصل گرما و تابستان دامداران

✍️ با توجه به شروع فصل گرما و تابستان دامداران و عشایر عزیز بخش دستگردان با مشکل ازدحام و هجوم انگلهای خارجی از جمله انواع کنه،ساس و کک مواجه شده اند.

✍️طبق پیگیری های مهدی مرادی بخشدار دستگردان با دکتر رضوی مسئول اداره دامپزشکی ؛ عملیات سم پاشی و مبارزه با این حشرات در مناطق عشایری و محل نگهداری دام ها توسط اکیپ دامپزشکی از چند روز پیش آغاز شده و طبق توافق های انجام شده این موضوع تا پایان تابستان و به لطف خدا ریشه کن شدن این انگل ها و حشرات مزاحم ادامه خواهد داشت.

✅ مهم ترین بیماری که میتواند از این انگل ها بوجود بیاید بیماری تب خونریزی دهنده کنگو کریمه است که یک بیماری مشترک و خطرناک است.
✅ با توجه به اینکه این حشرات به خصوص کک ها در مناطقی وجود دارند که حیوانات اهلی نظیر گاو و گوسفند و بز نگهداری می شوند لزوماً نیاز است که طویله ها و یا محل عبور گله ها سم پاشی صورت گیرد.
✅ این حشرات نسبت به آفت کش ها و حشره کش های معمولی بسیار مقاوم هستند و تنها مواد شیمیایی که میتوانند در از بین بردن آنها تاثیر گذار باشند عبارتند از : یرترین (pyrethrins) ، پیرتروئید(pyrethroids )،مواد خشک کننده ای مثل بوریک اسید و خاک دیاتومه که پوشش محافظ بدن حشرات را از بین می برند و همچنین مواد زیست شیمیایی همچون روغن چریش که به صورت پرس سرد تولید شده باشد پیرول(pyrroles),نیکوتینوئید نوع مرکبی از نیکوتین که بر سیستم عصبی حشرات تاثیر می گذارد.
✅ پاهای عقبی کک ها که همان جفت سوم پاهای کک ها هستند رشد بسیاری داشته و قادر به جهیدن تا ۳۵ سانتیمتر بصورت افقی و ۱۸ سانتی متر بصورت عمودی می کند.
✅گرمای بالای ۴۵ درجه تاثیر زیادی در دور کردن ساس از محل دارد ، شستن لباس ها و ملحفه با آب داغ ، یکی دیگر از روش های موثر برای از بین بردن ساس است.
✅ دامداران عزیز جهت پیشگیری از بروز بیماری های انگلی باید موارد بهداشتی را رعایت کنند و اگر سوال یا مشکلی در این رابطه دارند حتما با دامپزشکی عشق آباد تماس بگیرند.

روابط عمومی بخشداری دستگردان

عشق آباد خبر
@eshkabar
ارسال شده توسط:هادی شجری
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن