روز چهارشنبه هفته گذشته ، به دعوت دوست عزیز و

روز چهارشنبه هفته گذشته ، به دعوت دوست عزیز و گرامی ام ، جناب آقا سیدجواد محمودی به زائرسرای دستگردانی ها در مشهد مقدس دعوت شدم .
ازمسیرماشین رو ، وارد بلوار مصلی و بعد بلوار چمن ۴۶ شدم ( کوچه ای مشهور به نام کوچه چهنو صدوقی ۱۲).
واردکوچه که میشوی احساس غریبی نمیکنی و با دیدن تابلو سبز رنگ (حسینیه دستگردانی ها در مشهد مقدس) که بر سر درب آن نصب گردیده ،حسّ مالکیت توآم با غرور سراپای وجودت را فرا میگیرد .
و از اینکه در کلانشهر مشهد: هم دستگردان و دستگردانی ها شناسنامه دارند بر خود میبالی.
افتخار بزرگی است.‌
بدون اغراق ، این افتخار بزرگ را ، ما مردم عشق آباد و منطقه دستگردان ، مرهون و مدیون زحمات بی ریا و خالصانه جمعی از دستگردانی های مشهد می دانیم که سالهاست برای این مجموعه تلاش می کنند .
با اینکه میدانم همه ی بزرگواران و عزیزان ، از کمّ و کیف پیشرفت پروژه زائرسرا آگاهند و چه بسا اکثر عزیزان نیز از نزدیک، خود شاهد هنرنمایی دست اندارکاران و عوامل زحمتکش این پروژه عظیم بوده اند ، لکن به نیّت قدرشناسی و سپاسگزاری ازین عزیزان و بزرگواران ، و تشکر از شما همشهریان که این دوستان را با کمکهای خیرخواهانه ی خود یاری می کنید بر آن شدم‌ تا گوشه ای از دیده ها و شنیده ها که حضوری توسط سیدمحمدآقا محمودی از آن مطلع گردیدم را به سمع و نظر همشهریان عزیز برسانم:
زائرسرای دستگردانی ها در مشهد ، در یک منطقه جغرافیایی آرام و بدون ترافیک ، با امکان پارک ماشین در اطراف زائرسرا و در فاصله ی حدود ۱۲۰۰ متری از حرم مطهر در بلوار مصلی واقع گردیده و با فاصله ای بسیار نزدیک به حاشیه بلوار مصلی و دسترسی آسان به ایستگاه اتوبوس واحد برای تشرًف به حرم مطهر ، قرار دارد.
زمین زائرسرا حدود ۷۰۲ متر مربع میباشد که در ۵ طبقه و هر طبقه حدود ۵۲۰ مربع ، برای خدمت رسانی به زوّار محترم با کمک خیرخواهانه ی همشهریان عزیز در حال تکمیل شدن میباشد.
در طبقه زیرین ، همه متراژ زمین به پارکینگ اختصاص داده شده که احتمالا در آینده آشپزخانه نیز در همین طبقه تعبیه گردد.
دو مجموعه سرویس بهداشتی و وضوخانه کاملا مجزا در طرفین پارکینگ احداث گردیده ، که در یک ضلع اختصاص به سرویس آقایان و در ضلع دیگر اختصاص به سرویس بانوان دارد
هر مجموعه با ۸ سرویس بهداشتی ( معمولی ، فرنگی، معلولین) میباشد که در هر کدام از دستشویی ها نیز شیر دوش حمام قرار دارد.
آسانسور نیز از درب سرویسها در طبقه زیرین حسینیه تا پشت بام جهت رفاه حال زوّار عزیز تعبیه گردیده است.
از تمام فضاهای موجود بطرز بسیار دقیق و ماهرانه ای، حداکثر استفاده شده است بطور مثال برای مسلط شدن سرویس های بهداشتی در طبقه زیرین به فاضلاب شهری، نیاز بوده که سرویسها حدود یک متر از کف زمین بالاتر احداث گردد ، بهمین خاطر فضای خالی زیر سرویسها ، بجای پر کردن با نخاله بعنوان انباری در نظر گرفته شده است .
طبقه اول و دوم با فضای وسیع به حسینیه اختصاص دارد( طبقه اول شبستان آقایان، طبقه دوم شبستان خانمها) در هر کدام از طبقاتِ حسینیه ها ،یک آشپزخانه و آبدارخانه مجزّا احداث گردیده که هر کدام از آنها دارای ملزومات آشپزی و صرف چایی برای تعداد زیادی زائر بهمراه سرویس کابینت در بالا و پایین و یخچال و اجاق گاز و… میباشد ، دو طبقه دیگر نیز اختصاص به ساخت سوئیتهای مجزا با سرویس کامل دارد که در هر طبقه پیش بینی ساخت ۱۲ سوئیت شده است.
پشت بام نیز فضایی بسیار تمیز برای استفاده زوّار در تابستان میباشد که برای رفاه حال زائرین عزیز ، در پشت بام نیز ، سرویس بهداشتی همراه با حمام ساخته شده است
دوتانکر ۱۰ هزارلیتری آب ، که یکی برای آتش نشانی و دیگری برای مصرف عمومی در مواقع کم آبی و بی آبی پیش بینی و در پشت بام جایگاهی به همین منظور تعبیه گردیده است.
درطبقه بانوان نیز برای رفاه حال بانوان مسّن و بیمار ، چند سرویس بهداشتی جداگانه معمولی و فرنگی با چند دوش حمام ساخته شده است.

یک‌کار بسیار زیبای دیگر تعبیه ی” اتاق مادر و کودک” در طبقه بانوان به سبک هتل های مجلل میباشد. اتاقی کاملا مجزا ( برای خواباندن و شیر دادن و رسیدگی به امور نوزاد توسط مادران ، بهمراه روشور و …) .و همچنین یک اتاق بزرگ نیز جهت امور فرهنگی و مذهبی درشبستان خانمها.
خرید تعداد زیادی دیگ بزرگ واجاقهای هئیتی بزرگ که به گفته ی جناب حاج آقا محمودی جوابگوی پذیرایی از ۱۵۰۰ زائر میباشد . اینها فقط گوشه ای از هنرنمایی عزیزان دست اندرکار در پروژه زائر سرای دستگردان بود. نزدیکی زائرسرا به مراکز تجاری بزرگ چون سرای مرتضوی و ضامن و همچنین بازار پنجراه از دیگر مزایای موقعیت جغرافیایی زائرسراست
بیاییم قدردان دست اندکاران این بنای عظیم باشیم . و با تشویق خیّرین ، ما هم سهمی در تکمیل آن داشته باشیم.

(زائرسرا آماده خدمت رسانی و پذیرش زائر میباشد)
ارسال شده توسط:۰۹۱۳۲۵۰۲۰۳۹ علی رجب زاده
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن