عدالت و اعتدال در مکتب امام کاظم (ع) ✍ مهدی یزدانیان ایام

عدالت و اعتدال در مکتب امام کاظم (ع)

✍ مهدی یزدانیان

ایام شهادت امام کاظم را به تمام محبان حضرت تسلیت عرض می نمایم. پررنگ کردن جنبه احساسی و فراموشی آموزه های ناب الهی که توسط ائمه هدی بیان شده است نیز جای تسلیت دارد. شیعیانی که می توانستند با اقتدا به سیره ائمه ، ناجی انسان گرفتار در چرخه مادیت باشند ، فقط به ذکر نامی از ائمه اکتفا کرده اند. لذا چنین تصویری در ذهن جوانان ما از ائمه شکل گرفته است انسانهای خوب و مظلومی که فقط مروج اخلاق هستند. به عنوان طلبه ایکه حدود ربع قرن در کلمات و احادیث گهربار و سیره والای ائمه تحقیق و پژوهش می کنم عرض می نمایم مهمترین آموزه انبیا بعد از توحید ، ترویج و تبیین عدل و عدالت است.
خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید ان الله یامر بالعدل و الاحسان
یعنی خداوند به عدالت و نیکوکاری امر می کند.(نحل ، آیه ۹۰)
بعضی علمای تفسیر ، این آیه را اصل و اساس قرآن می دانند.
ولی کمرنگ بودن عدالت در جامعه شیعه بسیار محسوس است.
غیر از اینکه اسامی مان همنام ائمه است ، زندگی ما درصدی به زندگی ائمه شباهت ندارد …..
به مناسبت شهادت امام کاظم به ذکر سه حدیث از آن حضرت در باب عدالت اکتفا می نمایم

«لیس منا من ترک دنیاه لدینه و دینه لدنیاه»؛ «از ما نیست (و به ما بستگی روحانی ندارد) آن کس که دنیای خود را برای دینش یا دین خود را برای دنیای خویش ترک گوید» (بحارالانوار، جلد۱۷، صفحه۲۰۸)

این که خداوند می فرماید زمین را پس از مرگش زنده می کند به این نیست که باران بر آن می باراند بلکه به این است که مردانی بر می انگیزد تا به عدل، زمین را آباد گردانند؛ زیرا احیای زمین به برپایی عدالت است و عدالت برای زمین سودمندتر از قطرات باران است. پس زمین در آخر زمان با عدالت زنده می شود.(نورالثقلین ، ج ۴، ص ۱۷۳)

در حقیقت رویه ستمگرانه ما انسان هاست که فقر و فحشا را پدید می آورد و فقیر و بینوا را در جامعه ایجاد می کند؛ زیرا خداوند حق هر کسی را به او عطا کرده است ولی برخی از مردم با ظلم و بی عدالتی آن را می ستانند و گروهی را فقیر و بینوا می سازند.(کافی ج۱، ص۱۹۴)

پ ن.. چرا غرب با تفکرات بشری مارکس و هگل ، کانت ، دکارت ، توانست مکتبی غالب ایجاد کند ولی ما شیعیان نتوانستیم از فرمایشات الهی ائمه ، حتی برای خودمان سبک سالم زیستی ، تدوین کنیم؟
ما متولیان دینی مقصریم.
تشیع را فقط با گریه و زاری پیوند دادیم.

پ ن ۲. روضه های سوزناک بعضا غیر واقعی ، در حکم پل ارتباطی ما با ائمه است. عاشورا به انسان عزت و نه ذلت می آموزد. در روابط عمومی مان چه درکی از عزت داریم که منجر به اصلاح رابطه سازنده و سالم ما با جامعه شود؟
@eshkabar
ارسال شده توسط:Ahmad Rajabzadeh
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن