مادر فرانسوی امام رضا و حضرت معصومه (علیهماالسلام) ✍ مهدی یزدانیان ☀️ سالروز

مادر فرانسوی امام رضا و حضرت معصومه
(علیهماالسلام)

✍ مهدی یزدانیان

☀️ سالروز میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) در تقویم ایرانی با عنوان روز «دختران» نامگذاری شده‌است‌‎، نامگذاری‌ که ظاهرش ریشه در ازدواج نکردن آن حضرت و تجرد ایشان دارد و باطنش نیز در پی معرفی الگویی برجسته برای دختران مسلمان و به‌ ویژه شیعه اهل بیت است.
☀️ایشان در ۱ ذی‌القعده ۱۷۳ ه‍. ق متولد و در ۱۰ ربیع‌الثانی ۲۰۱ به شهادت رسیدند. شهرتشان به فاطمه معصومه است. دختری از فرزندان موسی بن جعفر(ع) هفتمین امام شیعیان، و نجمه خاتون است. ایشان در دوران حکومت عباسیان و در خلافت هارون الرشید، امین و مأمون زندگی می‌نمودند.
☀️ هویت مادر حضرت معصومه
درباره نجمه خاتون مادر امام رضا و حضرت معصومه (علیهماسلام) در برخی کتب تاریخی آمده ایشان کنیزی بود که توسط حمیده همسر امام صادق(ع) خریداری و به امام کاظم(ع) بخشیده شد.
بعضی وی را اهل شهر نوبه در شمال آفریقا و برخی دیگر اهل جزیره مارسی در جنوب فرانسه می‌دانند.
از نجمه خاتون نقل شده که من در دوران بارداری امام رضا(ع)، سنگینی حمل را احساس نمی‌کردم، در خواب نیز صدای تسبیح و تهلیل از حمل خود می‌شنیدم وقتی که بیدار می‌شدم می‌دیدم خبری نیست.بر پایه گزارشی، نجمه خاتون درخواست دایه برای امام رضا(ع) می‌کند و علت این درخواست را پرداختن به نماز و عبادت عنوان می‌کند
(کنیزان جایگاه ویژه ای در جامعه اسلامی داشتند. با آداب و سنن اسلامی آشنا شده و مشتاقانه اسلام را می پذیرفتند. برخلاف تبلیغات دشمنان اسلام، کنیز کلفت نیست. بلکه کنیز در مسیر حقیقی #زن_زندگی_آزادی پرورش می یابد )

☀️دلایل تجرد حضرت معصومه(ع)
از دلایلی که برای ازدواج نکردن حضرت معصومه (ع) مطرح می‌شود، ناظر به جایگاه علمی و معنوی ایشان است؛ چرا که برخی با اشاره به همین موقعیت ویژه، مدعی هستند که در زمان ایشان، مردی مناسب این بانو در جامعه مسلمین حضور نداشته و لذا آن حضرت طریق تجرد را برگزیدند.
۲-خفقان دوران و ممانعت دربار از ارتباط شیعیان با خاندان امام موسی کاظم(ع) نیز دلیل دیگری می تواند باشد.. چندین دلیل دیگر نیز بیان شده است
☀️از آن‌جا که حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام از خاندانی است که در زیارت جامعه خطاب به ایشان آمده است: (عادتکم الاحسان و سجیتکم الکرم) 
کرامات و عنایات آستان مقدسش بسیار فراوان و شامل حال خاص و عام بوده است: از بزرگانی همچون ملاصدرا و آیت الله بروجردی گرفته تا آن مسلمان عاشقی که از دور افتاده‌ترین کشور اسلامی به عشق زیارت و به امید عنایت به حریم قدس او راه یافته، همگی را مورد لطف و عنایت کریمانه خود قرار داده است؛ ولی با کمال تاسف اندکی از کرامات تا کنون ثبت و ضبط نشده است
☀️ یک نمونه از کرامات حضرت معصومه(ع)
عطای مخارج میهمانی
آقای حیدری کاشانی می‌فرماید: روزی که ما در منزل چیزی برای پذیرایی نداشتیم عده‌ای از کسانی که در شهرستان محل تبعید ما (بیرجند) با ما آشنا بودند، به منزل ما آمدند، من متحیر بودم که چکنم؟ آمدم حرم و همان داخل صحن عرض کردم: بی بی جان خودتان وضع ما را می‌دانید، این را که گفتم در وسط حرم در حال حرکت بودم که صدای خانمی را – که مرا صدا می‌کرد – شنیدم، ایستادم، او مبلغی پول به من داد و گفت این مال شماست. من به حرکت خود ادامه دادم؛ مجددا” آن خانم مرا صدا زد و مبلغ دیگری پول به من داد و گفت: این هم مال شماست. اینجا بود که رو کردم به گنبد حضرت و عرض کردم: بی بی جان، بسیار متشکرم. برگشتم به خانه و با آن مبلغ وسایل پذیرایی لازم را فراهم نمودم. خانم ما (که از بی پولی ما مطلع بود) گفت: پول را از کجا تهیه کردی؟ گفتم: فاطمه معصومه علیهاالسلام عنایت فرمود
پ ن
بعضی از مستشرقان ، نسب خویشاوندی امامان شیعه را با شرق و غرب عالم ، مویدی بر ادعای آخرالزمانی شیعیان دانسته اند.
چنانکه مادر امام زمان (عج) شاهزاده رومی است و ملیکا نام دارد
مادر امام سجاد ، دختر یزدگرد است.
البته مدعای شیعه در این باب بسیار استدلالی و عقلانی تر است
⚡️ حسن ختام
☀️ امام رضا فرمودن هر کس خواهرم را در قم زیارت کند ، مرا زیارت کرده
خوشا به سعادت دوستانیکه توفیق سکونت در جوار ملکوتی حضرت معصومه نصیبشان شده است
همشهری ها را از دعای خیرتان بهره مند فرمایید
التماس دعا
@eshkabar
ارسال شده توسط:Ahmad Rajabzadeh
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن