مهاجرت معکوس از شهر به روستا به عنوان یک پدیده‌ی

مهاجرت معکوس از شهر به روستا به عنوان یک پدیده‌ی مهم در جامعه، می‌تواند به توسعه روستا و بهبود شرایط زندگی در آن‌ها کمک کند. می دانیم که چهار دهه قبل جمعیت روستایی کشور که تولیدکنندگان اصلی بودند، بالای ۷۰% بود ولی اکنون به دلیل برخی سیاستگذاری های غلط، متاسفانه جمعیت شهری به بالای ۷۰% رسیده است و جمعیت روستانشین کشور کمتر از ۳۰% است. در زمینه مهاجرت معکوس، دهیاران می‌توانند نقش مهمی در جذب مهاجران به روستاها و پشتیبانی از آن‌ها داشته باشند. اقداماتی نظیر:

۱. ایجاد شرایط اقتصادی مناسب:
دهیاران می‌توانند با ایجاد شرایط اقتصادی مناسب در روستاها، به جذب مهاجران کمک کنند. به عنوان مثال، با ایجاد فرصت‌های شغلی، تسهیل در برقراری فعالیت‌های تجاری و تولیدی، و توسعه امکانات مسکن و خدمات عمومی، مهاجران بیشتری به روستاها جذب خواهند شد.
به ویژه این مهم در جذب مهاجرانی که زادگاهشان همان روستاست بسیار پیش برنده است.
۲. ارائه خدمات مورد نیاز:
دهیاران می‌توانند با ارائه خدمات مورد نیاز مهاجران، مانند خدمات بهداشتی، آب و فاضلاب، برق و گاز، و امکانات تفریحی و فرهنگی، به تسهیل و پشتیبانی از اقامت مهاجران در روستاها کمک کنند.

۳. ترویج زندگی در روستا:
دهیاران می‌توانند با ترویج مزایای زندگی در روستا، مانند آرامش، صلح و آسایش، زندگی سالم و طبیعی، و امکانات فرهنگی و تفریحی، به جذب مهاجران کمک کنند.

۴. تشکیل شوراهای مشارکتی:
دهیاران می‌توانند با تشکیل شوراهای مشارکتی در روستاها، به مهاجران فرصتی برای شرکت در امور روستا و تصمیم‌گیری در مسائل مختلف روستاها را بدهند.

۵. ارائه اطلاعات و مشاوره مناسب:
دهیاران می‌توانند با ارائه اطلاعات و مشاوره به مهاجران، در مورد شرایط زندگی در روستاها، فرصت‌های شغلی و تولیدی، و امکانات مسکن و خدمات، به آن‌ها در تصمیم‌گیری برای اقامت در روستاها کمک کنند.

گاه نوشت حمید یزدانیان

@eshkabar
ارسال شده توسط:Ahmad Rajabzadeh
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن