☀️آشنایی با قرآن☀️ سوره تغابن.آیات یک تا سه جلسه اول ۱۳۶۲/۷/۷ تغابن از

☀️آشنایی با قرآن☀️
سوره تغابن.آیات یک تا سه
جلسه اول ۱۳۶۲/۷/۷

تغابن از غبن است. غبن یعنی فریب خوردن . تغابن معنای طرفینی دارد. یعنی دو طرف فریب بخورند. یکی از اسامی قیامت یوم التغابن است. یعنی نه تنها کافر فریب شیطان را خورده ، گاهی مومن هم فریب دنیا را خورده است. مومن و کافر خود را مغبون می دانند. هر کس به اندازه ای. درباره چندین موضوع در سوره بحث می شود و نه یک موضوع اختصاصی. درباره وجود پروردگار ،قدرت الهی،مسئله تاریخ ،مسائل نبوت ، قیامت ،جامعه اسلامی ، قدرت و توان اخلاقی انسان.
سوره با تسبیح خداوند شروع می شود {یسبح لله مافی السموات ومافی الارض}. بعد از تسبیح سه صفت برای خداوند بیان می شود{له الملک وله الحمد}.یعنی حکومت و مالکیت مختص خداوند است و مالکیت غیر خدا مجازی است.
اینکه مثلا خانه انسان آتش میگیرد ، یعنی مالکیت تام و کامل ندارد. اگر داشت نباید آن ملک بر خلاف خواست انسان تخریب شود وبسوزد. بر خلاف مالکیت خداوند که در تمام جهات و جوانب و زمانها وزمینهاست
اعتقاد به مالکیت مطلق خداوند؛ پایه اساسی اخلاق اسلامی
اخلاق اسلامی سعی می کند انسان را از منیت خارج کند
له الملک} اعتقاد به حاکمیت الهی ، مبنای فلسفه سیاسی و اجتماعی اسلام است
وقتی به این اعتقاد رسیدیم که مالک حقیقی جهان و حتی خود انسان ، خداوند است تمام قوانین در جهت دستورات الهی مصوب می شود و نه خواست انسان (برخلاف لیبرالیسم که همه چیز را در خدمت انسان می داند)
له الحمد} همه ستایشها از آن خداست. چون همه نعمتها یا با واسطه یا بی واسطه از سوی پروردگار است.
وهو علی کل شی قدیر} قدرت بی نهایت خداوند. یهود، خدا را خالق جهان و پس از خلقت دست خدا را بسته می دانستند. یعنی خداوند دخالتی در امور دنیا ندارد. خداوند در قرآن اعتقاد یهودیان را نقض می کند {بل یداه مبسوطان} آنچه مجاهدان راه حق را در سختی ها امیدوار می کرده است همین نظارت و همراهی فراگیر و آنی خداوند بر انسان و با انسان است.
هو الذی خلقکم} اولین نعمتی که خداوند به انسان عطا فرموده ، نعمت خلقت است.(نظر نگارندههزاران اسپرم ، قابلیت تبدیل و تولید انسان داشت و خداوند فرصت بندگی را به ما عنایت فرمود)
فمنکم کافر و منکم مومن}انسان تصمیم می گیرد که مومن باشد یا کافر. ایمان و کفر جدا کننده واقعی انسانهاست.
والله بما تعملون بصیر}
آگاهی خداوند بر اعمال مردم.
هیچکاری از دید الهی پوشیده و پنهان نمی ماند.
@eshkabar
ارسال شده توسط:Ahmad Rajabzadeh
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن