عنابستانی در آستانه انتخابات: سبدهای معیشتی علاوه بر افزایش حقوق

عنابستانی در آستانه انتخابات: سبدهای معیشتی علاوه بر افزایش حقوق ارائه شود

علی اصغر عنابستانی، نماینده غرب خراسان در مجلس:

۲۰ درصد افزایش حقوق کارکنان دولت، حداقل اتفاقی است که باید بیافتد و پیشنهاد اولیه ما در کمیسیون اجتماعی ۲۵ درصد بود، اما قاعدتاً براساس محدودیت منابع و تعاملی که در کمیسیون تلفیق با دولت داشتیم، این عدد را به ۲۰ درصد کاهش دادیم.

البته مصوبه کمیسیون تلفیق ۲۰ درصد ثابت است و اگر ۲۰ درصد متوسط در صحن رای بیاورد، به اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر لزوم افزایش متوسط حقوق‌ها نزدیک می‌شود؛ یعنی این افزایش نسبت به میزان دریافتی کارمندان می‌تواند متغیر باشد.

همکاران ما در کمیسیون تلفیق معتقد بودند چون رقم افزایش پایین است، همان را به صورت ثابت اضافه کنیم؛ منتهی اینکه همین رقم پایین هم منوط و مشروط به درآمد پایدار باشد، خیلی حرف درستی نیست.

سازمان برنامه و بودجه مدعی است برای هر درصد افزایش حقوق کارمندان، حدوداً ۱۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز است، اما در محاسبات ما این رقم ۸ هزار میلیارد تومان است؛ بنابراین این دو درصد اختلاف بین رقم پیشنهادی مجلس و رقم مصوب کمیسیون تلفیق، ۱۶ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد که قابل حصول است.

در همین برنامه بودجه ۱۴۰۳، در یک قلم افزایش یک درصدی ارزش افزوده را مصوب کردیم که از این مسیر، ۷۰ هزار میلیارد تومان به درآمدهای دولت اضافه می‌شود. اگر ۵۴ هزار میلیارد تومان آن را برای همسان سازی حقوق بازنشستگان کنار بگذاریم، ۱۶ هزار میلیارد تومان دیگر درآمد ثابت و پایدار از محل ارزش افزوده وجود دارد؛ بنابراین منبع برای آن هست.

همچنین در کمیسیون تلفیق مجدداً تصویب کردیم که به تمام دستگاه‌هایی که فوق‌العاده ویژه نگرفته‌ بودند، ۳ هزار امتیاز به عنوان فوق‌العاده ویژه بدهیم و این رقم، رقمی نیست که دولت نتواند بپردازد.

دولت مولدسازی خود را که جای قابل توجهی برای درآمد است، اصلاً اجرا نکرده است. دولت ۱۰۶ هزار میلیارد تومان دارایی در بودجه ۱۴۰۲ داشته که باید مولد‌سازی کند، اما فقط ۶ هزار میلیارد تومان فروخته است.

دولت باید وظیفه و کار خود را انجام دهد و در واگذاری شرکت‌های دولتی هم باید ۸۰ هزار میلیارد فروش داشته باشد، اما آنجا هم کمتر از ۶ هزار میلیارد تومان فروخته است. چرا برای تامین اعتبار شرکت‌های دولتی را واگذار نمی‌کند؟ دولت هزاران شرکت در زیرمجموعه خود دارد که مکلف شده آنها را بفروشد و واگذار کند و از این طریق هم اصل ۴۴ را اجرا کند و هم کار را به مردم بسپارد.

در این صورت، هم امور اقتصادی کشور به سامان می‌شود هم پول به دست دولت می‌آید که می‌تواند با آن، هزینه‌هایش را پرداخت کند. دولت وظایف خود را کامل انجام نمی‌دهد و از این طرف می‌گوید درآمد پایدار ندارم.

به نظر ما دولت درآمد دارد و کمک به کارمندان دولت با افزایش ۲۰ درصدی حقوق، در شرایط تورم ۴۰ درصدی، چیز زیادی نیست. وقتی تورم ۴۰ درصد است و ما حقوق یک کارمند را ۲۰ درصد افزایش می‌دهیم، یعنی ۲۰ درصد قدرت خرید او را کم می‌کنیم که این اختلاف هم باید جبران شود.

یعنی از دولت انتظار داریم علاوه بر این ۲۰ درصد افزایش حقوق، با سبدهای معیشتی و بسته‌های جبران معیشت این کمبودها را جبران کند، نه اینکه تنها به همین ۲۰ درصد افزایش حقوق بسنده کند و بدتر اینکه برای همین هم، شرط بگذارد. ما می‌توانیم این اعداد را در بودجه داشته باشیم.
@eshkabar
ارسال شده توسط:Ahmad Rajabzadeh
@eshkabar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن